Tänkte visa lite hur jag tänkt efter att läst Fredrik Erikssons utmärkta bok Cykelträning, Mattias Reck filosofi kring giropass och diverse artiklar. Grundträningen handlar om att stärka dom lokala kapaciterna för att senare orka med dom centrala adaptionerna. 
 
 
Delar in träningen i 6 veckorsperioder för att variera och träna olika adaptioner.
Fokus kring detta men alltid distanspass ca var 5:e träning, dvs det klassiska 80/20 konceptet.
1. Styrka, uthållighet/Tröskel och motorik
2. V02max 
3. Tröskel+
4. Blandning av allt enligt ovan och mer tävlingsspecifikt.
 
Styrka/motorik: Lågkadens 50-65, accelerationer, tröskel Motorik Kadens <95. Uthållighet: tröskel
 
V02max: 105-120%FTP 3-8 min per ramp, pulsen drar iväg över 90%. Kadens 80-95 intervallpass totalt mellan 16-30min, dvs träning av hjärtat.
 
Tröskel= anaerob tröskel=FTP. Kanske det viktiagste att träna, förknippat med ditt V02.
Tröskel+ Längre intervaller strax över ditt FTP , orkar man i 20 min i sträck.
 
Detta utgör grunden i kombination med distansträningen där mängden energi är avgörande och inte intensiteten. 
Har kört några 20min max test kommit fram till Nov 2016 vectorpedaler att det ligger 290-300W, senare med Monarken runt 280-290. 
 
Inte så strukturerad men har uppfattningen att jag ska köra hela Långloppscupen i klassen motion.
 
 

Högintensiv träning.

Kommentera
 
 
Tänkte visa lite hur jag tänkt efter att läst Fredrik Erikssons utmärkta bok Cykelträning, Mattias Reck filosofi kring giropass och diverse artiklar. Grundträningen handlar om att stärka dom lokala kapaciterna för att senare orka med dom centrala adaptionerna. 
 
 
Delar in träningen i 6 veckorsperioder för att variera och träna olika adaptioner.
Fokus kring detta men alltid distanspass ca var 5:e träning, dvs det klassiska 80/20 konceptet.
1. Styrka, uthållighet/Tröskel och motorik
2. V02max 
3. Tröskel+
4. Blandning av allt enligt ovan och mer tävlingsspecifikt.
 
Styrka/motorik: Lågkadens 50-65, accelerationer, tröskel Motorik Kadens <95. Uthållighet: tröskel
 
V02max: 105-120%FTP 3-8 min per ramp, pulsen drar iväg över 90%. Kadens 80-95 intervallpass totalt mellan 16-30min, dvs träning av hjärtat.
 
Tröskel= anaerob tröskel=FTP. Kanske det viktiagste att träna, förknippat med ditt V02.
Tröskel+ Längre intervaller strax över ditt FTP , orkar man i 20 min i sträck.
 
Detta utgör grunden i kombination med distansträningen där mängden energi är avgörande och inte intensiteten. 
Har kört några 20min max test kommit fram till Nov 2016 vectorpedaler att det ligger 290-300W, senare med Monarken runt 280-290. 
 
Inte så strukturerad men har uppfattningen att jag ska köra hela Långloppscupen i klassen motion.
 
 
   
 
 
 
 
Kämpar på med 4x8 2:1 för dom ger mig mest tid i <HR90% (röd/intensinzon=V02 träning) utan att jag blir totally exhausted!
Värst är 4x4 som är 16 min högintensiv träning som jag tycker är extremt plågsamma.
 
Totalt idag 285Watt på 32 intensiva minuter och 13:07 i intensiv pulszon, 4x8 för en vecka sedan på 292 W och 13:31 i röd HR zon.
Tanken att blanda tröskelträning Z4 och V02max Z5 med låg/hög kadens.

Prövade med lite lägre kadens (mer muskelstyrka) högre motstånd än förra intervallerna på högre kadens (mer hjärta) och lägre motstånd. Upplevde igår att jag var trött och lös i magen, sitter kvar en del idag.
Tur att strava hade paus.

Numera kör jag bara Monarkwatt tack vare ett program som överför informationen till min Edge1000 (cykeldatorn)
Sänkte manuellt mitt FTP till 290 Watt, men siktar på ett 20 min max test i en viloperiod om 2-3 veckor.
Målet är att klättra över den magiska 300 gränsen.

Varför?

MTB Kommentera
   
 
 
 
 
Kämpar på med 4x8 2:1 för dom ger mig mest tid i <HR90% (röd/intensinzon=V02 träning) utan att jag blir totally exhausted!
Värst är 4x4 som är 16 min högintensiv träning som jag tycker är extremt plågsamma.
 
Totalt idag 285Watt på 32 intensiva minuter och 13:07 i intensiv pulszon, 4x8 för en vecka sedan på 292 W och 13:31 i röd HR zon.
Tanken att blanda tröskelträning Z4 och V02max Z5 med låg/hög kadens.

Prövade med lite lägre kadens (mer muskelstyrka) högre motstånd än förra intervallerna på högre kadens (mer hjärta) och lägre motstånd. Upplevde igår att jag var trött och lös i magen, sitter kvar en del idag.
Tur att strava hade paus.

Numera kör jag bara Monarkwatt tack vare ett program som överför informationen till min Edge1000 (cykeldatorn)
Sänkte manuellt mitt FTP till 290 Watt, men siktar på ett 20 min max test i en viloperiod om 2-3 veckor.
Målet är att klättra över den magiska 300 gränsen.