Högintensiv träning.

Kommentera
 
 
Tänkte visa lite hur jag tänkt efter att läst Fredrik Erikssons utmärkta bok Cykelträning, Mattias Reck filosofi kring giropass och diverse artiklar. Grundträningen handlar om att stärka dom lokala kapaciterna för att senare orka med dom centrala adaptionerna. 
 
 
Delar in träningen i 6 veckorsperioder för att variera och träna olika adaptioner.
Fokus kring detta men alltid distanspass ca var 5:e träning, dvs det klassiska 80/20 konceptet.
1. Styrka, uthållighet/Tröskel och motorik
2. V02max 
3. Tröskel+
4. Blandning av allt enligt ovan och mer tävlingsspecifikt.
 
Styrka/motorik: Lågkadens 50-65, accelerationer, tröskel Motorik Kadens <95. Uthållighet: tröskel
 
V02max: 105-120%FTP 3-8 min per ramp, pulsen drar iväg över 90%. Kadens 80-95 intervallpass totalt mellan 16-30min, dvs träning av hjärtat.
 
Tröskel= anaerob tröskel=FTP. Kanske det viktiagste att träna, förknippat med ditt V02.
Tröskel+ Längre intervaller strax över ditt FTP , orkar man i 20 min i sträck.
 
Detta utgör grunden i kombination med distansträningen där mängden energi är avgörande och inte intensiteten. 
Har kört några 20min max test kommit fram till Nov 2016 vectorpedaler att det ligger 290-300W, senare med Monarken runt 280-290. 
 
Inte så strukturerad men har uppfattningen att jag ska köra hela Långloppscupen i klassen motion.