Tröskelpass 2 i tröslelblock 2 gick bättre.
Effekten av lite vila är stor, för 2 dagar sedan fanns varken viljan eller kraften att klara 4x10/2 på samma effekt men nu gjorde jag en 2x20 på 305W precis på mitt FTP.
För 4 veckor sedan gjorde jag samma pass i period 1 och tröskelblock 1 på samma effekt men något lägre puls med ett par slag men någor lägre restpuls efter 1:30.
 
Tolkningen är att dagsformen varierar beroende på den ackumulerade belastningen och att nyttjandegraden är en de förmågor som tar längst tid att utveckla.
Pulsen är ett osäkert mått på prestation.
Men hade gärna sett att jag skulle legat runt 310W i detta block på dessa pass som ändå kändes kontrollerat.
 
 
Tanken är trots allt progress i utveckling med mera effekt. Kommer jag upp mot målet 340W på 20 min borde mitt FTP och därmed mina tjugor hamna på drygt 320W med trökelspuls.
Men vikten är stadigt på väg ner och ligger på 92,2 kg imorse.
 
 
 

Tröskelblock #2, vila är bäst!

CykelTräning Kommentera
 
Tröskelpass 2 i tröslelblock 2 gick bättre.
Effekten av lite vila är stor, för 2 dagar sedan fanns varken viljan eller kraften att klara 4x10/2 på samma effekt men nu gjorde jag en 2x20 på 305W precis på mitt FTP.
För 4 veckor sedan gjorde jag samma pass i period 1 och tröskelblock 1 på samma effekt men något lägre puls med ett par slag men någor lägre restpuls efter 1:30.
 
Tolkningen är att dagsformen varierar beroende på den ackumulerade belastningen och att nyttjandegraden är en de förmågor som tar längst tid att utveckla.
Pulsen är ett osäkert mått på prestation.
Men hade gärna sett att jag skulle legat runt 310W i detta block på dessa pass som ändå kändes kontrollerat.
 
 
Tanken är trots allt progress i utveckling med mera effekt. Kommer jag upp mot målet 340W på 20 min borde mitt FTP och därmed mina tjugor hamna på drygt 320W med trökelspuls.
Men vikten är stadigt på väg ner och ligger på 92,2 kg imorse.
 
 
 
 
 
 
Konsten att gå ner i vikt utan att tappa prestation.
 
 
Man vill minska sitt kroppsfett men samtidigt öka sin förmåga att prestera
 
Sanningen är enkel att man får minska på intaget eller öka på uttaget och träna mer.
Jag har nu minskat min vikt med 10 kg sen i våras till idag 93kg ,  kosten blivit mer aktuellt för att nå målvikten 80kg 2018.
 
Jag tänker enkelt att sammansättning av energikällorna Fett/Kolhydrater/Proteiner ska vara 40/30/30 och summan av energi intag och uttaget ska ge ca -2kg/mån. 
 
Hur har det gått på 4 månader?
Sedan början av augusti på 100kg så ligger jag nu på 93kg vilket är ca 1,9kg/mån och är ganska bra trots allt.
 
Tumregeln som jag läst är att inte minska mer än 0,5kg och eller 500Kcal/veckan om man vill bibehålla sin prestation.
Jag försökte räkna Kcal i allt men men ganska snart så vart det nästan tvångsmässigt och därför styrs jag av de enkla tumreglerna
  • Undvika feta såser och vitt bröd 
  • Undvika feta ostar, mera frukt och grönt istället
  • Inget godis mer än någon dag i veckan
  • Aerob träning 
  • Ligga runt 2000kcal/dag.
  • Vitt kött, ägg  
Vetenskapen utan konsensus.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Tappa ca 0,7% av din vikt/veckan 
http://sajcn.co.za Multicenterstudie där man rek att fett intaget bör ligga 20-35%, Protein 1-2g/kg kv.. 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Rek Proteinintag 1,8 till 2,7g/kg kv av din fettfria massa och enrgideffa på ca 500kcal/dag.
 
Jag kommer aldrig hamna bland extremerna dvs elitgänget som ligger mellan närmare 5-10%  kroppsfett utan snarare runt 15% ärmålet vilket är drygt 80 kg.
 
Men Froome legs är ju inte så snyggt heller eller?
 
 
 
 
 

kost och fettprocent.

CykelTräning Kommentera
 
 
 
Konsten att gå ner i vikt utan att tappa prestation.
 
 
Man vill minska sitt kroppsfett men samtidigt öka sin förmåga att prestera
 
Sanningen är enkel att man får minska på intaget eller öka på uttaget och träna mer.
Jag har nu minskat min vikt med 10 kg sen i våras till idag 93kg ,  kosten blivit mer aktuellt för att nå målvikten 80kg 2018.
 
Jag tänker enkelt att sammansättning av energikällorna Fett/Kolhydrater/Proteiner ska vara 40/30/30 och summan av energi intag och uttaget ska ge ca -2kg/mån. 
 
Hur har det gått på 4 månader?
Sedan början av augusti på 100kg så ligger jag nu på 93kg vilket är ca 1,9kg/mån och är ganska bra trots allt.
 
Tumregeln som jag läst är att inte minska mer än 0,5kg och eller 500Kcal/veckan om man vill bibehålla sin prestation.
Jag försökte räkna Kcal i allt men men ganska snart så vart det nästan tvångsmässigt och därför styrs jag av de enkla tumreglerna
  • Undvika feta såser och vitt bröd 
  • Undvika feta ostar, mera frukt och grönt istället
  • Inget godis mer än någon dag i veckan
  • Aerob träning 
  • Ligga runt 2000kcal/dag.
  • Vitt kött, ägg  
Vetenskapen utan konsensus.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Tappa ca 0,7% av din vikt/veckan 
http://sajcn.co.za Multicenterstudie där man rek att fett intaget bör ligga 20-35%, Protein 1-2g/kg kv.. 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Rek Proteinintag 1,8 till 2,7g/kg kv av din fettfria massa och enrgideffa på ca 500kcal/dag.
 
Jag kommer aldrig hamna bland extremerna dvs elitgänget som ligger mellan närmare 5-10%  kroppsfett utan snarare runt 15% ärmålet vilket är drygt 80 kg.
 
Men Froome legs är ju inte så snyggt heller eller?
 
 
 
 
 
Misslyckat tröskelpass?
Körde ett 4x10/2 precis på AT dvs runt 98-100% FTP (305-310W) var målsättningen men kroppen reagerade negativt.
Tanken med dessa pass att dom ska vara kontrollerade och pulsen ska stabiliseras runt tröskelpuls 158 +/-4, dvs det handlar inte om att ge max.
Men redan under andra 10an började det bränna i låren och jag kände att detta var en sånt där pass som inte gick som planerat.
Men trots allt fick jag 37 minuter i Zon 4 dvs 90-104% av FTP så helt misslyckat var det inte.
 
Tolkar att det var ett för sent pass (21.30) med dålig sömn men även resultatet av det 5e passet i rad samt att det föregicks av gårdagens SST på 2x20 lågkadens och ett distanspass.
Så vart lite för mycket, varje faktor potentierar varandra till det sämre i detta fall.
 
Sensmoralen är att jag kommer nog inte köra 2 intervallpass i rad utan ha en sk TRX (Gummiband/styrka) dag emellan intervallerna och att vilo veckan får kortas ner för att inte tappa för mycket.
Men även lyssna på kroppen, enstaka pass kan prestationen vara dålig men reagera på det i tid.
 
Mitt CTL är nu uppe i 38 och tanken är att ha en lagom progression runt 5-10% per vecka. Viloveckan var jag nere i 35 och gjorde bra resultat med signifiaknt ökning i alla 4 kapaciteter,
SIktar på en naturlig vilodag imorgon och sen på Torsdag köra ett 2x20 på strax över 300W.
 
Vågen visar att jag är nere på runt 93kg och hoppas jag kan komma ner mot 92 trakten i December.
 
Nej nu måste jag sova...
 
 
 
 
 
 
 

Trötthet efter 5e passet i rad.

CykelTräning Kommentera
Misslyckat tröskelpass?
Körde ett 4x10/2 precis på AT dvs runt 98-100% FTP (305-310W) var målsättningen men kroppen reagerade negativt.
Tanken med dessa pass att dom ska vara kontrollerade och pulsen ska stabiliseras runt tröskelpuls 158 +/-4, dvs det handlar inte om att ge max.
Men redan under andra 10an började det bränna i låren och jag kände att detta var en sånt där pass som inte gick som planerat.
Men trots allt fick jag 37 minuter i Zon 4 dvs 90-104% av FTP så helt misslyckat var det inte.
 
Tolkar att det var ett för sent pass (21.30) med dålig sömn men även resultatet av det 5e passet i rad samt att det föregicks av gårdagens SST på 2x20 lågkadens och ett distanspass.
Så vart lite för mycket, varje faktor potentierar varandra till det sämre i detta fall.
 
Sensmoralen är att jag kommer nog inte köra 2 intervallpass i rad utan ha en sk TRX (Gummiband/styrka) dag emellan intervallerna och att vilo veckan får kortas ner för att inte tappa för mycket.
Men även lyssna på kroppen, enstaka pass kan prestationen vara dålig men reagera på det i tid.
 
Mitt CTL är nu uppe i 38 och tanken är att ha en lagom progression runt 5-10% per vecka. Viloveckan var jag nere i 35 och gjorde bra resultat med signifiaknt ökning i alla 4 kapaciteter,
SIktar på en naturlig vilodag imorgon och sen på Torsdag köra ett 2x20 på strax över 300W.
 
Vågen visar att jag är nere på runt 93kg och hoppas jag kan komma ner mot 92 trakten i December.
 
Nej nu måste jag sova...