Power 
 
 
Vetenskapen har visat att äldre människor som inte tränat styrka kan öka sin anaeroba kapacitet med över 100% genom anpassad styrketräning.
 
Enligt vetenskap så är man äldre när man är över 42 år så jag kan kategoriseras i denna grupp, men jag har inte ökat med 100% och kommer inte göra det heller.
Klarar Deadlift 100kg 8RM utan den träningsvärk jag hade initialt, en verklig effektiv övning som tränar bål och ben i en fysiologisk rörelse.
 
Efter 4 träningsdagar i rad så blir det lite återhämtning i åtminståne en dag.
För imorgon blir det avfärd mot huvudstaden och vilodag och säker massa onyttigheter under utbildningsdagarna  som min suveräna arbetsgivare Feelgood erbjuder oss under 2 dagar.

Styrkan är min svaghet.

CykelTräning Kommentera
Power 
 
 
Vetenskapen har visat att äldre människor som inte tränat styrka kan öka sin anaeroba kapacitet med över 100% genom anpassad styrketräning.
 
Enligt vetenskap så är man äldre när man är över 42 år så jag kan kategoriseras i denna grupp, men jag har inte ökat med 100% och kommer inte göra det heller.
Klarar Deadlift 100kg 8RM utan den träningsvärk jag hade initialt, en verklig effektiv övning som tränar bål och ben i en fysiologisk rörelse.
 
Efter 4 träningsdagar i rad så blir det lite återhämtning i åtminståne en dag.
För imorgon blir det avfärd mot huvudstaden och vilodag och säker massa onyttigheter under utbildningsdagarna  som min suveräna arbetsgivare Feelgood erbjuder oss under 2 dagar.
Better then yesterday.
 
 
Tanken var att köra  intervallpass på 3x30 min med 5 min vila emellan, eller enklare 3x30/5.
 
Istället vart det ett renodlat (sent=trött) tröskelpass med 2 st 20 min med 5 min vila, mer pang för pengarna helt enkel.
Eller vem bryr sig egentligen om alla meningslösa bloggar mer än mig själv, detta är ju min träningsdagbok.
 
Denna dubbeltjuga är enligt mig kanske det viktigaste referensintervallet eller inte?! men det speglar en del av min kapacitet runt tröskeln vilket anses som det viktigaste.
 
Mina 2x20/5 bakåt i tiden
180226 (+8,1%)
 
                                             1a 20min                                                      2a 20min
                                                                                    
 
171130 (+5%)
 
 
                                                                                              
 
 
170222
 
                                    
 
Tolkning
 
Sammalaget 2x 20 minuter från 170222 borde egentligen vara 290Watt då totalen då var (280+272)/2 Watt =276W
 
Men ökningen med likvärdig puls är från dessa datum i parantes är signifikant då allt över 3% räknas som det enligt fysiologen Lamberts.
 
  • Tittar man till sista 20 an blir ökningen 10% respeketive 3,6%, vilket tyder på att min nyttjandegrad dvs tröskelkapacitet är bättre.
 
  •  Mer signifiant är att min vikt har minskat med 10% .
 
Toppgubbarna i Herrar 50 ligger på tröskelkapaciteter runt 320-325 Watt på en timme och väger 10kg mindre
 
  • Så hur svårt ska det vara att vinna 10watt till och förlora 10kg? sannolikt kommer jag dit men vikten lär ta ett halvår till kanske om jag inte ska kasta mig i en värdelös fettdiet eller än värre 5:2 kur.
 
 
 
 
 
 
 

Referenspasset 2x20min! eller vem bryr sig?

CykelTräning Kommentera
Better then yesterday.
 
 
Tanken var att köra  intervallpass på 3x30 min med 5 min vila emellan, eller enklare 3x30/5.
 
Istället vart det ett renodlat (sent=trött) tröskelpass med 2 st 20 min med 5 min vila, mer pang för pengarna helt enkel.
Eller vem bryr sig egentligen om alla meningslösa bloggar mer än mig själv, detta är ju min träningsdagbok.
 
Denna dubbeltjuga är enligt mig kanske det viktigaste referensintervallet eller inte?! men det speglar en del av min kapacitet runt tröskeln vilket anses som det viktigaste.
 
Mina 2x20/5 bakåt i tiden
180226 (+8,1%)
 
                                             1a 20min                                                      2a 20min
                                                                                    
 
171130 (+5%)
 
 
                                                                                              
 
 
170222
 
                                    
 
Tolkning
 
Sammalaget 2x 20 minuter från 170222 borde egentligen vara 290Watt då totalen då var (280+272)/2 Watt =276W
 
Men ökningen med likvärdig puls är från dessa datum i parantes är signifikant då allt över 3% räknas som det enligt fysiologen Lamberts.
 
  • Tittar man till sista 20 an blir ökningen 10% respeketive 3,6%, vilket tyder på att min nyttjandegrad dvs tröskelkapacitet är bättre.
 
  •  Mer signifiant är att min vikt har minskat med 10% .
 
Toppgubbarna i Herrar 50 ligger på tröskelkapaciteter runt 320-325 Watt på en timme och väger 10kg mindre
 
  • Så hur svårt ska det vara att vinna 10watt till och förlora 10kg? sannolikt kommer jag dit men vikten lär ta ett halvår till kanske om jag inte ska kasta mig i en värdelös fettdiet eller än värre 5:2 kur.
 
 
 
 
 
 
 
Min vy i morse Kl 09:00 -10C°
 
 
Kände mig inte redo för en 4 timmars tur på cykeln idag.
Det som fick mig att tveka var en nordöstlig vind med härlig kall frisk luft som får mitt vatten i flaskorna att frysa och gårdagens garagepass med ganska hög belastning.
Ännu en undanflykt var Afterwork träffen i Fredags utan fysaktivitet.
 
Bestämde mig för att denna vecka för bli lite som en återhämtningsvecka med alternativa aktivteter som skidåkning på Boglundsängen vilket är ett naturreservat nära där jag bor som har ett sjösystem som är perfekt att dra skidspår på.
 
Återhämtning ger uppbyggnad helt enkelt.
 
Det tog 10 min innan jag fick på mig pjäxorna och medelpuls på 55% av max under drygt 60min skidåkning indikerar att det inte handlade om någon träning direkt.
 
Kohage på sommaren
 
 
Men som vanligt kan jag inte sitta still så det vart ett SweetSpoot kvällspass i garaget på 2x30 minuter.
 
Detta som nu får inleda min 10 dagar långa "distans"period med i huvudsak extensiva intervaller med 2h distanspass i garaget på intensiteten låg tröskel i kombination med Zon2 passen utomhus.
Detta är det sista blocket i min grundträningsperiod #2.
 
Ser en del som kör distanpass å 3-4h på trainer i sina förråd, jag pallar inte det mentalt utan kör då hellre ute.
 Imorgon kör jag 2h i ett 3x30/5 på ca 85-90% av min maximala 1h effekt dvs FTP. 
 
Rissveds vilar sin idrottsatsning på högsta nivå!
 
Att lyssna på sin kropp är asviktigt för att förstå i hur vi ska kunna prestera.
En som inte haft tillräcklig återhämtning är den fantastiske Jenny Rissveds som betalade ett högt pris för sina framgångar som OS Guldet i Rio 2016.
Helt ärligt och öppet gick hon ut med beskedet att hon var drabbad av kronisk stress för ca 1 år sedan.
 
Resultatet är att hon nu lägger ner sin elitsatsning som var orsaken till hennes utmattningssyndrom.
Hon bryter kontraktet med sin arbetsgivare Scott skrivs det om i DT
 
Frågan är om denne fantastiske idrottsperson kommer tillbaka någonsin?
 
 

Variation är återhämtning. Rissveds utmattning.

CykelTräning Kommentera
Min vy i morse Kl 09:00 -10C°
 
 
Kände mig inte redo för en 4 timmars tur på cykeln idag.
Det som fick mig att tveka var en nordöstlig vind med härlig kall frisk luft som får mitt vatten i flaskorna att frysa och gårdagens garagepass med ganska hög belastning.
Ännu en undanflykt var Afterwork träffen i Fredags utan fysaktivitet.
 
Bestämde mig för att denna vecka för bli lite som en återhämtningsvecka med alternativa aktivteter som skidåkning på Boglundsängen vilket är ett naturreservat nära där jag bor som har ett sjösystem som är perfekt att dra skidspår på.
 
Återhämtning ger uppbyggnad helt enkelt.
 
Det tog 10 min innan jag fick på mig pjäxorna och medelpuls på 55% av max under drygt 60min skidåkning indikerar att det inte handlade om någon träning direkt.
 
Kohage på sommaren
 
 
Men som vanligt kan jag inte sitta still så det vart ett SweetSpoot kvällspass i garaget på 2x30 minuter.
 
Detta som nu får inleda min 10 dagar långa "distans"period med i huvudsak extensiva intervaller med 2h distanspass i garaget på intensiteten låg tröskel i kombination med Zon2 passen utomhus.
Detta är det sista blocket i min grundträningsperiod #2.
 
Ser en del som kör distanpass å 3-4h på trainer i sina förråd, jag pallar inte det mentalt utan kör då hellre ute.
 Imorgon kör jag 2h i ett 3x30/5 på ca 85-90% av min maximala 1h effekt dvs FTP. 
 
Rissveds vilar sin idrottsatsning på högsta nivå!
 
Att lyssna på sin kropp är asviktigt för att förstå i hur vi ska kunna prestera.
En som inte haft tillräcklig återhämtning är den fantastiske Jenny Rissveds som betalade ett högt pris för sina framgångar som OS Guldet i Rio 2016.
Helt ärligt och öppet gick hon ut med beskedet att hon var drabbad av kronisk stress för ca 1 år sedan.
 
Resultatet är att hon nu lägger ner sin elitsatsning som var orsaken till hennes utmattningssyndrom.
Hon bryter kontraktet med sin arbetsgivare Scott skrivs det om i DT
 
Frågan är om denne fantastiske idrottsperson kommer tillbaka någonsin?