Failing to plan is planning to fail?!
 
 
 
Effektmätningen har givit en ny dimension i allt, man kan värdera allt objektivt i relation till subjektiva upplevelser.
1 a tävlingen gick riktigt bra med fint klipp i benen dom efterföljande så är jag mest nöjd med Lida då jag pressade mig mitt max egentligen men hade det kunnat gå bättre med lite bättre förberedelse?
 
Det har gått bättre i år än förra året, tom klart bättre men skulle gärna vilja hamna i mitten av den övre häften i icke tävlingklassen Herrar Motion.
 
Jag måste gå ner ännu mer i vikt och dessutom bli bättre på att strukturera mig i träningen.
Sannolikt har jag tränat för hårt  och för lungt vissa andra perioder.
 
Vilket Träningsprogram?
 
Det har växt fram en industri kring detta så att man kan träna inomhus på sin effektbaserade trainer och faktiskt testa sig själv i samma kontrollerade miljö och få en uppfattning hur man utvecklas.
 
 
Träningsappen Xert var en besvikelse tycker jag då den gjorde massa antaganden om FTP och om att jag var pigg när jag inte var det och viceversa.
 
Tyckte deras formkurva inte stämde heller
Den saknade en långsiktighet och för mycket spekulativt så det är bara att konstatera att det var pengarna i sjön för mig.
 
Vilka andra finns det?
 
 
Cykling i en virtuell värld där man faktiskt tävlar mot andra eller cyklar kända sträckor runt om i världen.
 Många fastnar i detta och det kan man förstå, det är ju tävling för tusan!
 
Det krävs i praktiken bara en effektmätare (trainer), Ant+ och bluetooth med en skärm med programmet nedladdat så kan man tävla mot varandra.
Direktdrivna smart trainers så är det så utvecklat att motståndet ändras beroende på stigning och därigenom kan man cykla kända bergspass i alperna hemma i sitt vardagsrum.
 
 
 
Erbjuder samma lösning med att koppla upp sin effektbaserade trainer mot ett program som är monitoreras i en skärm.
Allt lagras och fördelen är att det är långsiktigt strukturerat och bygger på olika perioder av träning eller makrocykler som Grund, uppbyggnad och transformation/specialträning under pågående säsong.
Precis som jag sen Oktober lagt upp min träning.
Varje pass har ett syfte med att träna ett visst fysiologiskt system och ge den adelvata återhämtningen med lugnare pass.
 
Har därför köpt ett årskonto och kommer följa detta och deras modell som ger mig en insyn i hur man kan träna.
Självklart kommer utecyklingen dominera men jag ser vilka pass dom rekommenderar och de kan jag överföra mer eller mindre till min träning utomhus.
 
Den stora skillnaden är att distanspassen kommer inte ske på trainer inomhus utan ute förstås vilket dom använder sig av 120 minuters sk SweetSpot pass istället
 
Den synkar med både garmin och strava apparna och den senare är den sociala delen av träningen som man kan följa andra och få lite ideer.
 
Så här ser min träning ut hittills enligt TR.
 
 
 

Har bytt coach, wellcome Mr TrainerRoad.

CykelTräning Kommentera
Failing to plan is planning to fail?!
 
 
 
Effektmätningen har givit en ny dimension i allt, man kan värdera allt objektivt i relation till subjektiva upplevelser.
1 a tävlingen gick riktigt bra med fint klipp i benen dom efterföljande så är jag mest nöjd med Lida då jag pressade mig mitt max egentligen men hade det kunnat gå bättre med lite bättre förberedelse?
 
Det har gått bättre i år än förra året, tom klart bättre men skulle gärna vilja hamna i mitten av den övre häften i icke tävlingklassen Herrar Motion.
 
Jag måste gå ner ännu mer i vikt och dessutom bli bättre på att strukturera mig i träningen.
Sannolikt har jag tränat för hårt  och för lungt vissa andra perioder.
 
Vilket Träningsprogram?
 
Det har växt fram en industri kring detta så att man kan träna inomhus på sin effektbaserade trainer och faktiskt testa sig själv i samma kontrollerade miljö och få en uppfattning hur man utvecklas.
 
 
Träningsappen Xert var en besvikelse tycker jag då den gjorde massa antaganden om FTP och om att jag var pigg när jag inte var det och viceversa.
 
Tyckte deras formkurva inte stämde heller
Den saknade en långsiktighet och för mycket spekulativt så det är bara att konstatera att det var pengarna i sjön för mig.
 
Vilka andra finns det?
 
 
Cykling i en virtuell värld där man faktiskt tävlar mot andra eller cyklar kända sträckor runt om i världen.
 Många fastnar i detta och det kan man förstå, det är ju tävling för tusan!
 
Det krävs i praktiken bara en effektmätare (trainer), Ant+ och bluetooth med en skärm med programmet nedladdat så kan man tävla mot varandra.
Direktdrivna smart trainers så är det så utvecklat att motståndet ändras beroende på stigning och därigenom kan man cykla kända bergspass i alperna hemma i sitt vardagsrum.
 
 
 
Erbjuder samma lösning med att koppla upp sin effektbaserade trainer mot ett program som är monitoreras i en skärm.
Allt lagras och fördelen är att det är långsiktigt strukturerat och bygger på olika perioder av träning eller makrocykler som Grund, uppbyggnad och transformation/specialträning under pågående säsong.
Precis som jag sen Oktober lagt upp min träning.
Varje pass har ett syfte med att träna ett visst fysiologiskt system och ge den adelvata återhämtningen med lugnare pass.
 
Har därför köpt ett årskonto och kommer följa detta och deras modell som ger mig en insyn i hur man kan träna.
Självklart kommer utecyklingen dominera men jag ser vilka pass dom rekommenderar och de kan jag överföra mer eller mindre till min träning utomhus.
 
Den stora skillnaden är att distanspassen kommer inte ske på trainer inomhus utan ute förstås vilket dom använder sig av 120 minuters sk SweetSpot pass istället
 
Den synkar med både garmin och strava apparna och den senare är den sociala delen av träningen som man kan följa andra och få lite ideer.
 
Så här ser min träning ut hittills enligt TR.
 
 
 

Lycklig och svettig gubbe i lycrabyxor som slutligen kom i mål totalt utmattad.
 
 
 
Idag är jag seg i kroppen och jag orkar inte tvätta av allt damm från cykeln, nummerlappen sitter kvar men minns gårdagen med glädje. 
 
Då ringde klockan 06.30 hemma i Örebro, solen sken och helt vindstilla ☀️
Jag skulle cykla i skogen igen men denna gång i Stockholm.
Målet var MTB-tävlingen Lida Loop i den svenska långloppscupen där tävlande och vi motionärer ska pressa oss över komfortzonen.
 
Såg elitens start 11.00 och den  magiska tystnaden 30 s innan start, ca 10 minuter efter startade ungdomarna 10-16 år tillsammans med damerna.
 
Vår start var ca 15min senare på den urbranta startbacken med 30% lutning sen vart det kö på grusslingan och  dammigt så man fick tugga grus.
i slutet på 1a loopen kom vi ifatt ungdomar och gav glada hejarop och vilka fantastiska talanger det finns!
 
 
Men jag tror dom vart lite skrämda av att vi som motionärer som var 3 gånger så stora och lite snabbare dundrade förbi dom på stigarna. 
 
 
Kände mig relativt pigg, även över 2:a loopen. Jag var nu hela 16 minuter snabbare i år än i fjol.
Det vart dramatik ett tag med en som  gick omkull hårt över styret men han reste sig snabbt och sa att allt var ok, en annan stod och spydde lite längre bort.
 
3e loopen kom verkligheten ikapp mig och där var jag  11s långsammare än förra året och sista km var jag totalt grillad, handlade om att överleva i hettan.
Det hjälpte inte att jag vid sista vätskekontrollen tryckte i mig bananen, bullar saltgurka och massa cola.
Luften gick ur mig totalt sista 5 km och konstaterade att även luften i bakdäcken hade nästan helt försvunnit.
 
Dagen efter detta har jag ingen lust för att cykla och allt får ligga kvar dammigt skitigt och jag ser fram emot nästa race i 1/7 Ränneslättsturen! Fick även kontakt med M S Flockhardt, den mest rutinerade långloppsåkaren och dessutom fysiolog och en person man bara måste få lära känna.
 
 
 
 
 

MotionärsLida! Spyor punka och vurpor. Lida Loop 18

CykelTräning Kommentera

Lycklig och svettig gubbe i lycrabyxor som slutligen kom i mål totalt utmattad.
 
 
 
Idag är jag seg i kroppen och jag orkar inte tvätta av allt damm från cykeln, nummerlappen sitter kvar men minns gårdagen med glädje. 
 
Då ringde klockan 06.30 hemma i Örebro, solen sken och helt vindstilla ☀️
Jag skulle cykla i skogen igen men denna gång i Stockholm.
Målet var MTB-tävlingen Lida Loop i den svenska långloppscupen där tävlande och vi motionärer ska pressa oss över komfortzonen.
 
Såg elitens start 11.00 och den  magiska tystnaden 30 s innan start, ca 10 minuter efter startade ungdomarna 10-16 år tillsammans med damerna.
 
Vår start var ca 15min senare på den urbranta startbacken med 30% lutning sen vart det kö på grusslingan och  dammigt så man fick tugga grus.
i slutet på 1a loopen kom vi ifatt ungdomar och gav glada hejarop och vilka fantastiska talanger det finns!
 
 
Men jag tror dom vart lite skrämda av att vi som motionärer som var 3 gånger så stora och lite snabbare dundrade förbi dom på stigarna. 
 
 
Kände mig relativt pigg, även över 2:a loopen. Jag var nu hela 16 minuter snabbare i år än i fjol.
Det vart dramatik ett tag med en som  gick omkull hårt över styret men han reste sig snabbt och sa att allt var ok, en annan stod och spydde lite längre bort.
 
3e loopen kom verkligheten ikapp mig och där var jag  11s långsammare än förra året och sista km var jag totalt grillad, handlade om att överleva i hettan.
Det hjälpte inte att jag vid sista vätskekontrollen tryckte i mig bananen, bullar saltgurka och massa cola.
Luften gick ur mig totalt sista 5 km och konstaterade att även luften i bakdäcken hade nästan helt försvunnit.
 
Dagen efter detta har jag ingen lust för att cykla och allt får ligga kvar dammigt skitigt och jag ser fram emot nästa race i 1/7 Ränneslättsturen! Fick även kontakt med M S Flockhardt, den mest rutinerade långloppsåkaren och dessutom fysiolog och en person man bara måste få lära känna.