Propagandacykling mot alla odds.
 
Foto:Anders Jansson
Veckan har gått till att känna efter en magsjuka sannolikt orsakad av mat, har inte kännt mig på topp.
Ett ryggskott i Torsdags gjorde att jag tänkte, detta är inte min vecka.
 
Men strålande väder en stark vilja att inte slås ner gjorde att jag laddade inför dagens övning i Falun med mycket backar och teknisk stigåkning.
 
Laddning med frukost, satte mig i bilen och styrde upp mot Falun i propagandavädret för att starta lite längre fram i fålla 5.
Starten gick i ett damm moln med första 2 km konstant uppför och känslan av kraft fanns inte idag.
På Lidingö MTB hade jag 60% av pulsen över 151bpm nu hade jag bara 3%, kroppskrället var inte redo helt enkelt.
Tankarna under loppet var om allt möjligt från jobb till alternativa planer i sommar.
 
Tävlingen som går i 3 loopar och den sista loopen är tuff, 5 km in på denna strax innan banans högsta punkt står en tjäder och talar om för mig att jag inkräktar på hans revir.
 
Ett par rejäla backar senare är jag tvungen att gå in i skogen då magen är i uppror.
Missar därefter en pilmarkering och tänker, jaha det är nog lika bra att rulla ner till startplatsen och göra en DNF.
 
Helt klart var jag inte redo för detta lopp och trots detta  20 min snabbare än förra året efter 2 varv.
Stigåkningen och spångarna tog jag galant men benen kändes som betong.
Tanken om jag varit redo gör att jag redan ser fram mot nästa år och nästa tävling Lida Loop.
 
 

Tog chansen att misslyckas med tjäderattack.

CykelTräning Kommentera
Propagandacykling mot alla odds.
 
Foto:Anders Jansson
Veckan har gått till att känna efter en magsjuka sannolikt orsakad av mat, har inte kännt mig på topp.
Ett ryggskott i Torsdags gjorde att jag tänkte, detta är inte min vecka.
 
Men strålande väder en stark vilja att inte slås ner gjorde att jag laddade inför dagens övning i Falun med mycket backar och teknisk stigåkning.
 
Laddning med frukost, satte mig i bilen och styrde upp mot Falun i propagandavädret för att starta lite längre fram i fålla 5.
Starten gick i ett damm moln med första 2 km konstant uppför och känslan av kraft fanns inte idag.
På Lidingö MTB hade jag 60% av pulsen över 151bpm nu hade jag bara 3%, kroppskrället var inte redo helt enkelt.
Tankarna under loppet var om allt möjligt från jobb till alternativa planer i sommar.
 
Tävlingen som går i 3 loopar och den sista loopen är tuff, 5 km in på denna strax innan banans högsta punkt står en tjäder och talar om för mig att jag inkräktar på hans revir.
 
Ett par rejäla backar senare är jag tvungen att gå in i skogen då magen är i uppror.
Missar därefter en pilmarkering och tänker, jaha det är nog lika bra att rulla ner till startplatsen och göra en DNF.
 
Helt klart var jag inte redo för detta lopp och trots detta  20 min snabbare än förra året efter 2 varv.
Stigåkningen och spångarna tog jag galant men benen kändes som betong.
Tanken om jag varit redo gör att jag redan ser fram mot nästa år och nästa tävling Lida Loop.
 
 
Alla kan !
 
 
Hälsa och tid är allt vi har i livets lopp.
 
Evidens som finns för att fysiskaktivitet är bra för att motverka sjukdomar som
  • Ångest
  • Depression
  • Stress
  • Hypertoni
  • Benskörhet
  • Hjärt/kärlssjukdomar
  • Stress
  • Höga Blodfetter
  • Degenerativa Sjukdomar
  • Sömnproblem
Dessutom är det helt gratis och befriat från biverkningar och det finns en tung evidens som ingen kan förneka.
 
De som lever på att vara bäst i sin diciplin hur gör dom?
 
 
 
 
 
Astmamediciner och kosttillskott?
Men dom känner till kroppens begränsningar som få och säkert en kunskap om individens förutsättningar som ger resultat.
 
I Torsdags var det 17e Maj då jag var på kursen Levnadsvanor vilket förutom denna lilla parantes är detta dagen då Norge firar sin nationaldag.
 
Det fick mig att tänka på hur Marit Björgen lagt upp sin träning, vilket det finns en intressant artikel om.
Man kan konstatera är hur centralt träningen är fokuserad kring
  • Polarisering
  • Styrketräning
En annan reflektion är hur mycket av träningsvolymen som är lågintensiv d.v.s under första laktattröskeln 2mmol/l eller < 80% av din maxpuls.
Ju närmare tävling  desto mindre volym och mer specifikt inkluderat med HIT (Högintensivt över 4mmol/l eller > 88% av maxpuls)
 
Nästa tävling är Långa Lugnet vilket förra året var allt annat än lugnt, en värstingupplevlese som medioker motionär med 3 loopar uppför en Mega-Mördarbacka 3 gånger.
Har anmält mig i fålla 5 Funderar att åka upp på 06.30 på morgonen och vara framme 09.00 med start 10:35, tidseffektivt och bra.
 
 
 
 

Alla kan bli framgångsrikare! Hur tränar de extrema?

CykelTräning Kommentera
Alla kan !
 
 
Hälsa och tid är allt vi har i livets lopp.
 
Evidens som finns för att fysiskaktivitet är bra för att motverka sjukdomar som
  • Ångest
  • Depression
  • Stress
  • Hypertoni
  • Benskörhet
  • Hjärt/kärlssjukdomar
  • Stress
  • Höga Blodfetter
  • Degenerativa Sjukdomar
  • Sömnproblem
Dessutom är det helt gratis och befriat från biverkningar och det finns en tung evidens som ingen kan förneka.
 
De som lever på att vara bäst i sin diciplin hur gör dom?
 
 
 
 
 
Astmamediciner och kosttillskott?
Men dom känner till kroppens begränsningar som få och säkert en kunskap om individens förutsättningar som ger resultat.
 
I Torsdags var det 17e Maj då jag var på kursen Levnadsvanor vilket förutom denna lilla parantes är detta dagen då Norge firar sin nationaldag.
 
Det fick mig att tänka på hur Marit Björgen lagt upp sin träning, vilket det finns en intressant artikel om.
Man kan konstatera är hur centralt träningen är fokuserad kring
  • Polarisering
  • Styrketräning
En annan reflektion är hur mycket av träningsvolymen som är lågintensiv d.v.s under första laktattröskeln 2mmol/l eller < 80% av din maxpuls.
Ju närmare tävling  desto mindre volym och mer specifikt inkluderat med HIT (Högintensivt över 4mmol/l eller > 88% av maxpuls)
 
Nästa tävling är Långa Lugnet vilket förra året var allt annat än lugnt, en värstingupplevlese som medioker motionär med 3 loopar uppför en Mega-Mördarbacka 3 gånger.
Har anmält mig i fålla 5 Funderar att åka upp på 06.30 på morgonen och vara framme 09.00 med start 10:35, tidseffektivt och bra.
 
 
 
 
Det var skitigt men skitkul som vanligt
 
 
Uppladdningen startade med en rejäl frukost och precis innan det var dags att rulla ner mot starten så var jag förstås tvungen att gå till den enda BajaMajan, där det var en herrkö på 20 minuter.
 
Lite stressad började min förberedelse och rullade ner till starten och hamnade där långt bak i startled 6, starten gick uppför startbacken på asfalt.
Som vanligt skulle många förbi som om det vore ett sprintrace och jag ville  inte gå på för hårt i början för jag visste vad som komma skall.
 
Därefter tog den branta stigen vid som heter caterpillarbacken som nu hade förvandlats till en gyttjetig så det vart köbildning med 4 led av promenerande cyklister. 
 
Så vart det tidvis under första delen av loppet med sönderkörda stigar, ständiga avhopp från cykeln med lera som satte igen pedalerna så dom inte fungerade.
 
 
På banvallen längs riksvägen hade jag ett grymt fint tryck i pedalerna och jag hängde av många på rent tempo.
Jag kände mig stark helt enkelt, samma känsla som på Lidingö 1 vecka innan. 
 
Någonstans 4 km innan Öglundabacken efter dryga timmen i loppet gick jag omkull med en ganska vådlig luftfärd ner i ett träsk då jag försökte hitta en genväg förbi en spång.
 
Jag stod still i någon minut omtöcknad och några cyklister från allebike i Alingsås och ett äldre par frågade hur gick det.
Mitt svar var att det vet man inte förrän efteråt vilket visade sig, jag inte kände inte något speciellt.
Men efter 20 minuter undrade jag varför jag var skitig och hade ett sår på benet.
Adrenalinhög eller tappade jag minnet?
I mål kom Allebikegänget tillbaka och beskrev det som en riktig OTB eller krasch över styret.
 
Jag vart i varje fall ganska lerig då jag passerade vid motionsspåret vid ca 35 km på bilden.
 
Kraften var betydligt bättre än förra året vilket visade sig i slutet på loppet som avslutas med ett par duktiga stigningar som avslutas med en ökänd brant som heter strupen.
Då gick jag på max med puls över 90% och närmare 300 snittwatt med en peak på ca 500 watt och passerade ganska många uppför vilket inte var fallet med förra årets kollaps då jag gick uppför backen.
 
Väl i mål konstaterade jag att sluttiden 4.41h på plats 144 i Herrar motion av 225 som kom i mål, vilket var klart bättre än förra årets plats 252 av 277 startande på 5.15🏅
 
Tiderna är svårtolkade när loppet var 7 km kortare i år men mycket mer sönderkörd stig som inte gynnade oss som låg långt bak då det vart rena lerfesten.
Vilket visade sig genom att den siste som tog poäng i klassen Herrar motion i år var 58% efter eliten på 4.19 mot ifjol 45% och 4.10.
 
När jag kom in i herrarnas omklädningsrum var allt varmvatten borta 😝och jag fick en totalupplevlese av självplågeri. 
Efter duschen skakade jag i hela kroppen satte mig i bilen, somnade i 20 minuter, Jag hade tagit ut mig totalt.
 
Väl hemmavid orkade jag inte plocka ut cykeln eller något annat heller utan en v-a-r-m dusch lite mat och sen somnade jag in ovaggad som en stock 💤 🙃
 
På det igen!
Dagen efter kände jag mig oförskämt pigg och öste ut ett ton jord från ett släp, tvättade cykeln med högtryck och passade på att ta en provtur på racern i propogandavädret.
Provar ut olika sittställningar med små justeringar och konstaterar att jag börjar vänja mig fast den erbjuder inte speciellt mycket komfort.
 
 
 
I morgon tänkte jag köra lite snabbdistans på racern och övermorgon med MTBn för att i slutet på veckan bege mig till Stockholm på en kurs.
Kanske jag hinner med att löpträna eller rentutav styrketräna lite då, vilket var ett tag sen jag gjorde.
 
Nästa tävling blir i Långa Lugnet i Falun om 2 veckor och jag funderar starkt på att starta i H50 eller i en fålla längre fram 🙌.
Jag slipper köer och kanske kan fokusera mer på min egen körning.
 
 
 
 
 
 

Race och Kraschrapport 🚵 🤕

CykelTräning Kommentera
Det var skitigt men skitkul som vanligt
 
 
Uppladdningen startade med en rejäl frukost och precis innan det var dags att rulla ner mot starten så var jag förstås tvungen att gå till den enda BajaMajan, där det var en herrkö på 20 minuter.
 
Lite stressad började min förberedelse och rullade ner till starten och hamnade där långt bak i startled 6, starten gick uppför startbacken på asfalt.
Som vanligt skulle många förbi som om det vore ett sprintrace och jag ville  inte gå på för hårt i början för jag visste vad som komma skall.
 
Därefter tog den branta stigen vid som heter caterpillarbacken som nu hade förvandlats till en gyttjetig så det vart köbildning med 4 led av promenerande cyklister. 
 
Så vart det tidvis under första delen av loppet med sönderkörda stigar, ständiga avhopp från cykeln med lera som satte igen pedalerna så dom inte fungerade.
 
 
På banvallen längs riksvägen hade jag ett grymt fint tryck i pedalerna och jag hängde av många på rent tempo.
Jag kände mig stark helt enkelt, samma känsla som på Lidingö 1 vecka innan. 
 
Någonstans 4 km innan Öglundabacken efter dryga timmen i loppet gick jag omkull med en ganska vådlig luftfärd ner i ett träsk då jag försökte hitta en genväg förbi en spång.
 
Jag stod still i någon minut omtöcknad och några cyklister från allebike i Alingsås och ett äldre par frågade hur gick det.
Mitt svar var att det vet man inte förrän efteråt vilket visade sig, jag inte kände inte något speciellt.
Men efter 20 minuter undrade jag varför jag var skitig och hade ett sår på benet.
Adrenalinhög eller tappade jag minnet?
I mål kom Allebikegänget tillbaka och beskrev det som en riktig OTB eller krasch över styret.
 
Jag vart i varje fall ganska lerig då jag passerade vid motionsspåret vid ca 35 km på bilden.
 
Kraften var betydligt bättre än förra året vilket visade sig i slutet på loppet som avslutas med ett par duktiga stigningar som avslutas med en ökänd brant som heter strupen.
Då gick jag på max med puls över 90% och närmare 300 snittwatt med en peak på ca 500 watt och passerade ganska många uppför vilket inte var fallet med förra årets kollaps då jag gick uppför backen.
 
Väl i mål konstaterade jag att sluttiden 4.41h på plats 144 i Herrar motion av 225 som kom i mål, vilket var klart bättre än förra årets plats 252 av 277 startande på 5.15🏅
 
Tiderna är svårtolkade när loppet var 7 km kortare i år men mycket mer sönderkörd stig som inte gynnade oss som låg långt bak då det vart rena lerfesten.
Vilket visade sig genom att den siste som tog poäng i klassen Herrar motion i år var 58% efter eliten på 4.19 mot ifjol 45% och 4.10.
 
När jag kom in i herrarnas omklädningsrum var allt varmvatten borta 😝och jag fick en totalupplevlese av självplågeri. 
Efter duschen skakade jag i hela kroppen satte mig i bilen, somnade i 20 minuter, Jag hade tagit ut mig totalt.
 
Väl hemmavid orkade jag inte plocka ut cykeln eller något annat heller utan en v-a-r-m dusch lite mat och sen somnade jag in ovaggad som en stock 💤 🙃
 
På det igen!
Dagen efter kände jag mig oförskämt pigg och öste ut ett ton jord från ett släp, tvättade cykeln med högtryck och passade på att ta en provtur på racern i propogandavädret.
Provar ut olika sittställningar med små justeringar och konstaterar att jag börjar vänja mig fast den erbjuder inte speciellt mycket komfort.
 
 
 
I morgon tänkte jag köra lite snabbdistans på racern och övermorgon med MTBn för att i slutet på veckan bege mig till Stockholm på en kurs.
Kanske jag hinner med att löpträna eller rentutav styrketräna lite då, vilket var ett tag sen jag gjorde.
 
Nästa tävling blir i Långa Lugnet i Falun om 2 veckor och jag funderar starkt på att starta i H50 eller i en fålla längre fram 🙌.
Jag slipper köer och kanske kan fokusera mer på min egen körning.