Engelbrekts(o)Turen 18 med Ambitioner och Troll.

Kommentera
Trollstigen!
 
 Bild:cykelkanalen.se Anders Jansson
 
Efter 22 km kommer vi in på en stig som heter trollstigen och måste säga att det vart en fantasisk dag utan att trolla.
 
Allt börjar med en lugn morgonstart med Niklas i bilen och start Kl 08.00 från lillån i Örebro, kom fram i bra tid till den lilla bruksorten Norberg med ca 5000 boende människor.
 
Den bekanta långloppskänslan infinner sig med husbilar, depåtält och massa människor som lägger sina cyklar på vänster sida i dom olika startfållorna, dessutom sommarsverige i sin bästa prakt fast det är riktigt torrt ute.
 
Bild:Anders Ljungren Örebrocyklisterna
 
Starten var hektisk ut på en 4 km platt banvall med 2 i bredd där det gäller att ta position bakom ett bra hjul inför stigarna.
Där gäller det att hitta en fin linje med fart mellan rötter och stenar utan att krascha som en del tyvärr gör.
 
Folk skiftade positioner och ligger nära varandra genom det intensiva solljuset som letar sig igenom det finkorniga dammet på den gamla banvallen.
Pulsen och effekten är redan på tröskelnivå och man andas djupt och får tugga damm inför stigningen vid den numera nedlagda gruvan vid klackberg.
 
 
 
 
Så här är det på långloppen att ligga bakom ett hjul och spara energi spurta ikapp nästa hjul i nästa grupp inför nästa stig där man inte kommer om.
Energin slösas i  stigningar och igångdragningarna ut på grusvägarna för att inte tappa hjulet framför en.
Gör du det har du plötsligt mycket svårare att komma igen.
 
Idag var det också dags att konstatera att min första punktering på ett långlopp efter ca 54km med endast 12 km kvar då jag anade en tid som skulle för första gången ge poäng i cupen.
 
Hade hängt av Norberg och Karlskogacyklisten efter 2,5h cyklande och insåg det är bara 30 minuter kvar nu och det är bara att kötta med allt du har.
Sista energigelen slinker ner med sista vattnet man har kvar i flaskan.
 
Plötsligt får jag då en generalpunktering med allt vad det innebär när jag laddat lite för hårt ner på en stig lite okontrollerat.
Först undrar man varför det inte svänger sen tittar man ner och konstaterar att däcket är platt.
Vägrar acceptera faktum cyklar vidare 50m men det går för fan inte att cykla så stanna!
 
Så nu blev man en av dom där som står vid sidan av spåret lite förnedrad och fipplande i 10 minuter med kolsyrepatroner, däckkrängarverktyg och pumpar frenetiskt med en minipump i flera minuter.
I ögonvrån ser man Norberg och Karlskogacyklisten passera med massa andra tungt flåsande motionärer.
 
Sen är man  igång igen tänker man nu j....r ska jag jaga ikapp dom sista 12 km men sista 2,5 km på banvallen, inser då  att tiden har gått.
Min cykelgps signalerar fortfarande tröskelpuls men med låg effekt från effektmätaren Quarq och kroppen säger att det är tomt på energi.
 
Kommer in på en 2 minuter sämre totaltid än förra året men 8 minuter snabbare rulltid 3.03.
Lite surt konstaterar jag detta då jag sannolikt tagit mina första poäng om jag inte punkterat, dvs kommit topp 100 av dom 363 av motionärerna som tog sig i mål.
 
Konstaterar till en viss tröst att alla har kört långsammare i trollskogen med ca 10 minuter.