Däckval till långlopp och minnen.

Kommentera
 
Exakt ett år sedan.
 
 
Var den 26e Mars 2017 körde en tur med min Spark 900 RC i sol och +10C°.
Idag är det snö och nu -4C°, folk börjar nog tröttna på vintern include myself och när ska det bli vår igen?
 
Däckvalet inför årets långlopp är den andra stora frågan!
 
 
 
Däck är en realtivt billig investering som gör skillnad.
Tror man ska satsa på ett riktigt kvalitetsdäck som Schwalbe, Continental, Maxxis eller Specialized
 
Långloppen karaktäriseras av ca 50-60 % Grusväg och resterande är Traktorstigar och Stigar, mer tekniskt utför än uppför.
 
Så ett ett klassiskt långloppdäck har lågt rullmotstånd och låg vikt.
Därför ser man ofta semislicks bak med låga och täta klackar, framdäck med lite öppnare mönster högre klackar och bättre fäste.
Gärna däck med lite volym så man kan gå ner i tryck som ger mer mindre rulmotstånd och mer komfort.
Helst vill man inte gå över 700g per däck men samtidigt blir lågviktsdäcken för känsliga för punkteringar.
 
Förra året körde jag slanglöst på kombinationen Continental Race King Protection 29" 2,2 bak och X-king Protection 2,2 fram utan att klaga.
Lågt rullmotstånd och  bra skydd mot punktering, vikten helt ok med drygt 600g men kanske lite tveksam grepp i kurvor.
 
Har valt i år att fokusera på  Specialized däck med bra priser och jag gillade Gripton gummit, men undviker de tyngre 800g Grid däcken med förstärkta sidoväggar på tävling.
Provade  Fast Trak Grid 29" 2,3 som jag har kvar men får  bli träningsdäck.
 
 Men jag fokuserar på bättre fäste i år så därför blir kombinationen.
 
Fram
Specialized Fast Trak 2Bliss Ready 29" 2,3
Bak 
Specialized Renegade 2Bliss Ready 29 2,3