Långlopp i Bergslagen med Effort utan angina !

Kommentera
Flimmerbacken sänkte mig!
 
 
Andra kontrollen in på Loop 2
 
Efter i vanlig ordning kommit lite försent och trängde in mig i motionsfållan uppe vid Ånnaboda, kanske inte så demokratiskt men jag vill stå bredvid klubbkompisen Calle Behrn som också körde.
 
Starten gick utför och fullt ös ut på grusvägarna och efter ett par minuter var jag uppe i tröskelpuls och det var lättåkt.
I vanlig ordning var jag starkare på grusvägarna och svagare på stigarna där det vart lite bökigt in på stigarna då alla ville vara först och det kändes toppen.
 
En herre kom med ett krokigt hjul så det var hårda tag i skogen.
 
Efter bilden när vi passerat Ånnaboda igen vart det downhill singletrack ner mot Mattsabacken in på Göljestigen och ner till Frösvidal.
VI vart en grupp på 5-6 cyklister som höll ganska jämnt tempo.
 
Upp mot Blackstahyttan började jag känna att jag fick igen för min hårda utgång, tappade gruppen uppför men kom igen ner mot stigarna vid Algusttorp.
Kunde lägga mig bakom ett hjul #153 efter Klockhammar i motvinden ut mot Närkeskil och kom ikapp gruppen.
 
Jag visste att de värsta stigningarna var kvar så jag tryckte in mig 2 gel och lugnade ner mig fast bara lite.
 
Sedan började backjävlarna med första stenbacken uppför den sk klättringen till flygfältet en stengata modell djupa traktorspår 1,7km stigning med Zon 5 puls i 10 minuter.
Jag gick in stenhårt och vägrade kliva av och lämnade gruppen, kanske inte den optimala taktiken men ingen minns en som inte vågar.
 
Återhämta sig i Klockhammarflowet inför nästa mördarbacke 21 minuter 4 km klockahammarbacke! en katergori HC3 stigning.
Delar av gruppen kom ikapp mig och jag såg dom inte igen.
Mina ben var med andra ord rejält grillade i slutet på backfan och det handlade om att överleva "bara" 25km kvar.
 
Utförslöpan efter Tomasboda med Grävlingskällan downhill gav inte så mycket vila som jag hade hoppats på, för sen kom banans värsta stigning St gårdsjön 11 minuter plåga som avslutas med flimmerbacken på 15% stigning där många klev av cykeln.
 
Sen var jag det en frågan om överlevnad de sista 6 km och in i sista minibacken på 100m gav jag det jag hade kvar i betongbenen och rullade i mål 3:44 ca 50% efter vinnaren i en terräng som är gjord för bergsgetter!
 
RIktigt nöjd med att gjort PR i alla strava segment och att min vilja som visade att min effort med 70% i pulszon 4 och 5 var det bästa jag gjort i år och det signalerar ett av de tuffaste långloppen. 
 
 
 
 
 
 
I mål visade det sig att det bara fanns kallvatten kvar i duschen och sannolikt varmare i sjön men vad gjorde det när jag både hann och rösta, duscha varmt hemma samt äta och sova gott.