Vila sig i form och ser fram mot nya race samt ny LVG cykel.

Kommentera
Landsvägsracer på ingång!
 
 
Efter min tur med Örebrocyklisterna och träning på asfalt med min CykloCross har jag saknat en riktigt lätt racer. 
Tyckte det helt enkelt att det var kul att pressa landsväg.
Målsättningen är att kunna variera och ha kul helt enkelt, det vart en Canyon igen för att dom är prisvärda. 
Tittade på Scott, Trek, Bianchi och Specialized men priserna för motsvarande spec var runt 25% högre.
Elektronisk växling, skivbromsar och kolfiber även på denna vilket var det jag sökte.
 
Canyon leverar 3 modeller av LVG hojar och jag var först inne på en Endurace/Komfortracer men med närmare eftertanke vart det ett mellanting dvs  välbalanserat mellan Komfortracer och sportigt.
 
Skilladen är hur man sitter vilket kan symbiliseras av dessa bilder
 
 
 Verkar vara mest skillnad i styrets höjd
 
 
 
Pedaler var en annan fråga och som sagt man måste bara mäta sin effekt! när då Vector 3 pedalerna verkar vara restade med minst 6 veckors väntan fick det bli Italienska Favero Assioma.
Som dessutom är lätta och beprövade och verka ha fått mycket bra recensioner enligt rainmaker enl länken.
 
Varför inte vevbaserad effektmätning som på mina andra cyklar?
Tänkte att jag kommer ändå behöv köpa pedaler som inte ingår i cykeln och detta gör att jag lätt kan flytta dessa mellan olika cyklar för att jämföra effekten för att kunna referera.
 
 
Vila sig i form?
 
Min erfarenhet är att vilan bygger upp formen men samtidigt får jag inte falla för mycket i min fitness, balansen igen men planen är följande.
 
Tanken att halvera träningsdosen sista veckorna och lyssna på kroppen.
Min veckodos (fatigue) är nu nere i 42 mot att för 6 veckor sen varit upp i 75 då jag var rejält sliten för 4 veckor sen samtidigt som min 6 veckorsdos 54 (Fitness) är lägsta sen början av Februari.
Detta ger positiv form 13 vilket jag vill ska vara positivt.
Kommer köra ett intervallbetonat pass ute med fokus på fart men inte så länge.
 
 
Racetest eller vad säger kroppen?
 
Gjorde i Lördags en racetest på MTB med medelwatt på 245Watt och Normaliserade watt på 255Watt på pulssnitt 80% av max. Detta var alltså mitt uthållighetstempo som ska motsvara ca 80% av min maxeffekt på en 45-60 min eller FTP som det också heter, här ligger jag ligger i effekt Zon 3  och TTU är runt 3-4h.
 
Detta tempo testade jag i 2 timmar med en pulsdrift på ca 13% och räknar att jag klarar 3 timmar med denna effekt nu på Lördag.
Det känns helt ok faktiskt.
 
 
Ready to Suffer!
 
Det är detta jag haft som mål att prestera, inga krav men målsättning att utvecklas.
Det blir 2 race i rad med 7 dagars mellanrum, efter dessa insatser brukar min gamla kropp kräva 2 dagars vila.
Så jag antar att det blir att lita på att man byggt upp en bra grundträning nu så man kan återhämta sig bra med några pass emellan.