Styrketräning för cyklister

Kommentera
Dagens styrka
 
 
Ett omdiskuterat ämne om man ska ha styrketräning eller ren anaerob träning med vikter.
Det finns studier som visar att bra aerobt tränade cyklister orkar längre som en effekt av att dom tränar styrka eller anaerobt.
 
I en studie  ”Effekt av styrketrening på sykkelprestasion” rekommenderar Rönnestad 4-10 repetitioner i tre set, med ett motstånd som gör att personen knappt klarar fler repetitioner.
Under ett sådant program tränas både muskelfibertyp uthålliga Typ I"aeroba" och mindre uthålliga TypII "Anaeroba" parallellt.
Denna studie visade att effektutvecklingen i slutet av ett 3 timmars submaximalt arbete var bättre hos de som tränat styrka.
 
Idag hade jag fokus på Benpress, Rygg (bilden), Mage och extensions tränign av Armar.
Ca 5-10 repetetioner och ca 5 set. 
 
Med förra styrkepasset i gott minne tog jag det lite lugnare men det kommer bli intressant och se effekten av detta.
Det rekommenderas tom att man ska efter grundträningen skall forsätta med styrketräning, med åldern är det också den kapacitet som minskar snabbast.
 
Så mitt mål blir att 1-2 dagar i veckan köra regelbunden styrka.
 
Imorgon blir det kanske ett riktigt 10x1/2 pass som jag brukar klara på ca 150% av FTP, dvs strax över 460W i en minut 10 ggr med 2 min vila emellan.
Monarkens effektsiffror på höga effekter är inte att lita på men jag jämför iof bara med mig själv.
Jag ser att effektmätarna börjar sjunka rejält i pris och jag är sugen på Dzero Quarq att sätta dit på Monark LT2an men det finns en gräns på nörderiet så jag får passa mig.
 
 
Distans på Söndag och midare väder men ändå minusgrader ute, men det blir snabbt ljusare på eftermiddagen.
Fram till 16:00 har man dagsljus, ca 10min senare än förra helgen.