Distanserad träning och nu 249h 2017.

Kommentera
 
 
Intensivare Distanspass låg zon 3 TSS 200.
 
Dagens tur kändes bra förutom att Quarqeffektmätare krånglade med att den tappade kontakten med Ble uppkopplingen till Edge1000 (cykeldatorn), fick stanna 2 gånger.
En service bulletin från SRAM beskriver problemet och jag skaffade en app Qalvin som kan kaliberera och uppdatera effektmätaren med senaste FW.
Hoppas det hjälper!
 
 
Enligt garmin och quarq effektmätare hamnalde mitt IF (NP/FTP) på i snitt 80% av mitt FTP och medelpulsen 79% av pulsmax där det vart en medelhastighet på dryga 24km/h.
 
Första timmen EF 1,57 (HR=143 Effekt 225W), andra timmen EF 1,64 (HR 141 Effekt 231W) och slutligen tredje timmen EF 1,39 (HR 140 Effekt 195W).
En drift EF på 11% med NP 245W vilket var bättre än förra Distansturen EF drift på 14% men då lägre NP 228W och TSS158.
 
Men skillnaden nu vara att vattnet inte frös och jag åt en banan och 100g choklad innan (aja baja).
 
Men det känns som sista timmen är mer kritisk även om jag inte gick på max här, distanspassen ska vara kontrollerade men finns ingen målsättning att de inte ska vara ansträngande.
Försöker ha progression i belastningen och nu med 2st 5 veckors perioder kvar i grundträningen kommer det bli 2v block av distans/sst pass dvs Z2/3 med något trökelpass Z4 för att sen gå på det intensivare Z5-Z7 i nästa 2v block.
 
Men min målsättning som kommer ge mest effekt är viktnedgången så därför blir mogondagens mål för att nå 250h en joggingtur.