kost och fettprocent.

Kommentera
 
 
 
Konsten att gå ner i vikt utan att tappa prestation.
 
 
Man vill minska sitt kroppsfett men samtidigt öka sin förmåga att prestera
 
Sanningen är enkel att man får minska på intaget eller öka på uttaget och träna mer.
Jag har nu minskat min vikt med 10 kg sen i våras till idag 93kg ,  kosten blivit mer aktuellt för att nå målvikten 80kg 2018.
 
Jag tänker enkelt att sammansättning av energikällorna Fett/Kolhydrater/Proteiner ska vara 40/30/30 och summan av energi intag och uttaget ska ge ca -2kg/mån. 
 
Hur har det gått på 4 månader?
Sedan början av augusti på 100kg så ligger jag nu på 93kg vilket är ca 1,9kg/mån och är ganska bra trots allt.
 
Tumregeln som jag läst är att inte minska mer än 0,5kg och eller 500Kcal/veckan om man vill bibehålla sin prestation.
Jag försökte räkna Kcal i allt men men ganska snart så vart det nästan tvångsmässigt och därför styrs jag av de enkla tumreglerna
  • Undvika feta såser och vitt bröd 
  • Undvika feta ostar, mera frukt och grönt istället
  • Inget godis mer än någon dag i veckan
  • Aerob träning 
  • Ligga runt 2000kcal/dag.
  • Vitt kött, ägg  
Vetenskapen utan konsensus.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Tappa ca 0,7% av din vikt/veckan 
http://sajcn.co.za Multicenterstudie där man rek att fett intaget bör ligga 20-35%, Protein 1-2g/kg kv.. 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov Rek Proteinintag 1,8 till 2,7g/kg kv av din fettfria massa och enrgideffa på ca 500kcal/dag.
 
Jag kommer aldrig hamna bland extremerna dvs elitgänget som ligger mellan närmare 5-10%  kroppsfett utan snarare runt 15% ärmålet vilket är drygt 80 kg.
 
Men Froome legs är ju inte så snyggt heller eller?