Pressfitlager

Kolfiberramen kräver lagerskålar i plast som är något större i diameter än vevhusets.
Man pressar in mot en yta som man bäddar in med massa fett och börjar först med drivsidan för att få lagret koncentriskt i linje med varandra.
Sedan pressar man andra sidan.
Verktygen behöver inte vara mer avancerade än ej par rejäla fyrkansbrickor i kombination med en gängstång med en mutter på varje sida.
Så här jag jag gjort flera gånger och inga irriterande knakande vevpartier som kan vara tecken på att dom inte sitter som dom ska.
Drog även fram nya vajerhöljen med nya vajrar förstås, detta gör jag varje år även om det fungerar bra.
Färdigt!

Lagerskålarna på plats! fettet har funktionen att hålla vatten borta och för att ytorna ska glida så friktionsfritt som möjligt. GPX lagret i detta fall dras åt med moment 50NM på NDS och den största belastningen ligger på drivsidan (Bild) och därför har den lite större diameter och flyter fritt utan ett åtdragningsmoment axiellt.
Då och då bör man ta isär detta hålla rent lyfta försiktigt på packboxarna och göra rent med alkohol och fylla på med nytt fett.
Renovering av bakväxel.
Dessvärre konstaterade jag en annan del inte var i bästa skick, B Bulten som sitter i växelörat hade glappat upp.
Detta förklarar sannolkt att den har varit svår att ställa in växlarna ifjol så ett en ny sådan beställda.
En nackdel med dessa lätta räserhojar är att det mesta är ganska underdimensionerat för längre hållbarhet och kräver mer översyn vilket jag gör regelbundet,

Kommer även gå igenom framgaffeln med den årliga bytet av olja och packningar i luftkammaren.
Men först ska jag ta en distanstur imorgon och känna efter hur kroppen känns med hela 3 nätters vila.