En lugnare träningsvecka? och premiär med gruppcykling.

En kommentar
Tyngre cykel ger mer träning.
 
 
Premiärtur med Örebrocyklisterna som idag 10.00 samlade ca 50-talet cyklister på Stortoget i Örebro.
Det vart distanspass #23 på 120 km med CXn och jag valde att gå med i 28 km/h gruppen vilket visade sig passa bra.
Med 192 normaliserade watt körde vi ner mot sydnärke i under perfekta väderförhållande på  4:30:45.
Min erfafenhet att ligga på rulle är obefintlig men det gav helt klart inte så överraskande ökade snitthastigheten med ca 2 km/h mot vad är van vid.
Märkte att det krävdes runt 250 Watt att ligga först men att sedan ligga längst bak behövdes bara runt 150 watt.
 
Någon tyckte det var anmärkningsvärt att jag bara hade en klinga fram och att jag var nog enda som hade skärmar på, 10kg cykel med dålig aerodynamik och icke optimal utväxling ger ju mer träning och någon erfarenhet av asfaltscykling har jag inte men kanske borde konvertera.
 
Igår kördes ett snabbdistanspass med intervaller som också kändes bra med 274 Watt NP på 1:38:14, tror jag skulle klara 250 NP Watt på 3 timmar.
 
Det har blivit runt 8 h träning denna vecka, vilket inte var enligt plan då det skulle trappas  ner på dosen av träning på 3 pass i veckan vilket iof har skett.
Knappt 4 veckor kvar till premiären och tanken är att de 2 sista veckorna ska bli lugnare.
 
Men kroppen känns ok och det kommer nog sannolikt bli något HIT pass på trainern i veckan och 2 utepass med fartlekar eller naturintervaller. 
 
Skogen erbjuder fortfarande på en del isiga stigar enligt rapport, så jag får se om om jag kan få ihop något pass i skogen innan premiären 5/5.
Det var i oktober senast jag körde riktig MTB, så det behövs verkligen.
 
1 Sanellie:

skriven

Jag älskar att cykla i skogen

Svar: Ja det är det verkligen
Martin Eves