Nedtrappning av träningen inför nästa peak!

Kommentera
Vem är vackrast eller vet bäst?
 
 
Inte är det jag men jag har kul i att utmana mig själv och det är 5 Veckor kvar med tanken är att toppa formen så jag kan komma in i ett Racemode! 
Försöker nu trappa ner träningen för att kroppen ska få återhämta sig.
 
Enligt Träningsgurun Fredrik Eriksson så tar det mellan 2-4 veckor att superkompensera så jag har bestämt mig för 3 veckor. 
Tanken är Recovery och Maintence och inte bygga något mer som sliter ner kroppen.
Max 1 dagsvila mellan passen för att få den viktiga kontinuiteten men samtidigt ha kvar intensiteten i passen.
Allt detta för att inte tappa kapacitet.
 
Min egen tanke är att 3-4 pass i veckan (vila varannan dag) så upprätthåller jag mina funktioner och låter kroppen återhämta sig samtidigt när jag vilar en dag emellan.
 
Om en vecka kommer jag dock pressa på med 5 pass i en vecka men att drastiskt därefter trappa ner på belastningen.
Kommer köra i huvudsak klassiskt 2x20 , men baka in några 4x4 under lugna veckor.
Distansturerna kommer jag behålla, sannolikt kommer jag våga mig på att köra med ÖC (ÖrebroCyklisterna).
De har Söndagsträningar i 3 fartgrupper, 26 28 och 30 km/h. Tror 26 passar mig bäst när jag klarar köra solo i drygt 25.
 
Körde distanspass Zon 2,5 på 3,5h kördes igår på 204 medelwatt och NP 211 W efter rekordlånga 2 dagars och 3 nätters totalvila.
 
Min bästa medelwatt kom efter jullidighet som sagt med 233 NP 218Watt på 3.10 och medelpuls 140 (80%) efter en hela 10 dagar utan cykling.
Så vilan är guld värt, men den effekten av vilan sparar jag till racet.
 
 
Framtidens planering 
  • V14 Kör 3 pass. 
  • V15 Kör 5 pass 
  • V16 Kör 3 pass
  • V17 Kör 3 pass
  • V18 Kör 1-2 pass Racevecka Lidingö MTB
 
 Köra MTB i skogen?
 
 
Träning av det man ska tävla i är 100% bäst men vad gör man när det ser ut så här?
Acceptans som di lärde skulle säga!
 
Skulle behövas en vecka med plusgrader och gärna lite regn för att slippa detta.
Men prepareringen fortgår av min racebike.
Min andracykel  Canyon CF HT är dock redo om stigåkarväder infinner sig.