Planingströskeln. En har kommenterat min blogg.

En kommentar
 
 
Att cykla MTB handlar om att finna flow och fart för att glida över hinder.
Den ligger exakt på 18,7 km/h enligt min erfarenhet, jag kallar den för planingströskeln.
 
Precis som en båt gäller det att komma över planingsläget för att kontakten med underlaget ska bli så lite som möjligt för att ta sig fram snabbast, lägre hastighet kräver mer energi.
Flow kommer när man slappnar av och inte ödslar energi för att övervinna ett hinder.
Mer fart kräver alltså mindre kraft för passera dessa hinder.
 
Bilden ovan från gårdagens pass med Carla som hade med sig sin elcykel på 250 watt och sina egna watt.
Själv hade jag bara tillgodo av mina muskelwatt.
 
Apropå effekt så krävdes det 239Watt idag för att cyklar på stigar i snitt 22 km/h. Med asfalt krävdes det för hålla 29 km/h 243Watt.
 
För övrigt försöker jag nu med snart bara 2 veckor kvar till premiären med att köra planingströskelpass ute i skogen i kombination med distanpass men undvika att bryta ner min gamla kropp i allt för maximerade insatser längre tider.
 
Vill spara detta till 63km trampande runt Lidingön den 5/5.
 
För övrigt har jag fått hela en kommentar på min blogg,  Sanellie skrev att hon också gillade skogscykling.
 
Fast hennes blogg verkade mer fixerad av hennes egen kropp ..
Av alla andra lika meningslösa miljarder andra bloggar är detta min träningsdagbok som iog också fixerad av min kropp men ur en mer objektiv aspekt.
 
 
1 Anonym:

skriven

Jag har ju testat många idrottare isokenetiskt i olika hastigheter ( deg/s) för att få fram ett max W värde. Låg mellan 4-500 på ex hockeyspelare. Har du testat nåt maxvärde W? Peter

Svar: Mina maxvärden (peak) med effektmätaren ligger strax under 1000W, ganska likt det jag kan prestera inomhus.
Martin Eves