Lång vila och svaga ben.

Kommentera
Semestereffekt.
 
 
 
Efter att haft 2 veckors semester i Kroatien och Ungern utan någon högre intensitet så konstaterade jag att min kapacitet var reducerad.
Körde ett TrainerRoadpass igår enligt ovan i den plan dom erbjuder med ett  tröskelpass med lite högre intensitet motsvarande 315W  dvs 105% av mitt FTP och passerade tröskelpulsen redan efter knappt 3 minuter.
 
Min erfarenhet av dessa högintensiva pass är att det krävs att man är i god form för att prestera, jag har klarat 330W 4x8/2 och 4x4/4 på 363W så det måste finnas mer att ge.
 
Får köra om passet om 1 vecka och se hur jag reagerar då
 
Mina effektpedaler som jag använde på detta pass från Favero Assioma visar återigen stabila värden ca 4% mer än Monark LT2a som mäter på hjulet, sett samma tendens vid flera tillfällen.
Lite överraskande att Quarq övervärderar min effekt på min MTB men ska ta mig ut och kalibrera dom också.
 
Ny Trainer på ingång, Wahoo Kickr 2018. Tack Monark LT2 !
 
Monarken har tjänat mig förtjänstfullt i snart 2 år och det är dags för något nytt.
Den har varit bra i att leverera stabila effekter och att den har kunnat kalibrerats.
Men i takt med att jag börjar köra efter TrainerRoad och vill även köra Swift så krävs det att man har en Trainer som anpassat för 3 parts program vilket Monarken inte gör.
Har använt bryggprogram enlig rekommendationer för att kunna signalera med BLE och Ant+ men programmen har inte varit stabila.
Det känns inte som ett framtidskoncept att vara tvungen att köpa separat hårdvara och programvara som inte fungerar optimalt.
 
Bara att inse att Monarken inte hänger med i utvecklingen när det gäller den biten.
 
Monark LT2
+ Stabil effektmätning.
+ Kalibreringsbar.
+ Beprövad konstruktion.
+ Cykelkänsla.
- Motståndsreglaget känsligt och kräver konstant manuell justering.
- Ingen mjukvara som stödjer 3e partsprogram.
- Klumpig och tar plats.
- Visar fel effekt vis accelarationer/spurter
 
Hart betällt en sk SmartTrainer som gör allt det monarken klarar och inte klarar.
Den subkjektiva faktorn hur det känns blir som sagt en ny upplevlese.
Kommer att kunna köra alla mina 4 cyklar på denna, detta kommer göra mycket då sittposition och kunna tävla virituellt på Swift och köra programmet TrainerRoad kommer göra innecyklingen mer intressant.
Motståndet kommer regleras Automatiskt med ett motstånd som bromsas elektroniskt.
Det går även att simulera stigningar upp till 20%.
 
Det kommer såklart finnas för och nackdelar som med allt annat.