Nedsatt kapacitet och recoverytime. Borde jag byta cykel?

Kommentera
Kilsbergen!
 
 
Idag vart det en sån där dag då känslan fick styra min intensitet.
Senaste veckorna efter inaktivitet och en förkylning satte sina spår.
 
Prestationen av att det som var halvjobbigt förut är nu plötsligt jobbigt, skattar att jag nog tappat 5% av mina maxvärden sedna i våras.
Detta är inte så konstigt då man inte kan vara i toppform jämnt.
Detta skvallrar mina effektmätare om där senaste intensivpasset klarade jag inte mer än 305W  2x7 minuter, där jag tidigare klarat 320W 4x8 utan större problem.
Men samtidigt har jag inte kört så högintensivt och min aeroba kapacitet dvs att använda fett som energikälla är relativt bra tror jag.
 
Därför är nu vilan och mindre belastning nödvändigt men samtidigt inte tappa kontuinitet, men bestämmer mig för att ha 2 vilodagar och bygga upp progressivt och låta känslan styra.
 
Canyon Lux CF SLX 9.0 Race Team! Drömhoj?
 
 
 
 
Otroligt snygg och till det nya finns en annan geometri med flackare lägre ram som ger mer stabilitet och samtidigt får jag inte så mycket för min hoj kanske 15-20K och en ny hoj från Canyon kostar runt 65K med linande prestanda.
Den moderna geometrin erbjuder längre och lägre cyklar där man sitter/står närmare bakhjulet.
 
Samtidigt känns det väldigt tveksamt pga att jag kommer sannolikt inte bli snabbare.
Min gamla Scott Spark RC 900 levererar verkligen bra prestanda men kan kännas lite osäker om det är brant utför och samtidigt många hinder. Men den är hur stabil som helst på platt underlag och lite stök och sannolikt mer lättsvängd.
 
Jag har dessutom mina kolfiberhjul och effektveven som tillsammans kostade 17K och delarna till till min Scott är billigare nu när 1x11 plötsligt är väldigt omodernt.
 
Men jag har nog kvar min Scott RC 900 premium old fashion geometri som funkar utmärkt än så länge då försäljningsvärdet är väldigt lågt.
Långloppen bjuder inte på så avancerad körning så att jag kommer behöva mer teknisk.