Referenspasset 2x20min! eller vem bryr sig?

Kommentera
Better then yesterday.
 
 
Tanken var att köra  intervallpass på 3x30 min med 5 min vila emellan, eller enklare 3x30/5.
 
Istället vart det ett renodlat (sent=trött) tröskelpass med 2 st 20 min med 5 min vila, mer pang för pengarna helt enkel.
Eller vem bryr sig egentligen om alla meningslösa bloggar mer än mig själv, detta är ju min träningsdagbok.
 
Denna dubbeltjuga är enligt mig kanske det viktigaste referensintervallet eller inte?! men det speglar en del av min kapacitet runt tröskeln vilket anses som det viktigaste.
 
Mina 2x20/5 bakåt i tiden
180226 (+8,1%)
 
                                             1a 20min                                                      2a 20min
                                                                                    
 
171130 (+5%)
 
 
                                                                                              
 
 
170222
 
                                    
 
Tolkning
 
Sammalaget 2x 20 minuter från 170222 borde egentligen vara 290Watt då totalen då var (280+272)/2 Watt =276W
 
Men ökningen med likvärdig puls är från dessa datum i parantes är signifikant då allt över 3% räknas som det enligt fysiologen Lamberts.
 
  • Tittar man till sista 20 an blir ökningen 10% respeketive 3,6%, vilket tyder på att min nyttjandegrad dvs tröskelkapacitet är bättre.
 
  •  Mer signifiant är att min vikt har minskat med 10% .
 
Toppgubbarna i Herrar 50 ligger på tröskelkapaciteter runt 320-325 Watt på en timme och väger 10kg mindre
 
  • Så hur svårt ska det vara att vinna 10watt till och förlora 10kg? sannolikt kommer jag dit men vikten lär ta ett halvår till kanske om jag inte ska kasta mig i en värdelös fettdiet eller än värre 5:2 kur.