Tröskel eller Vo2 träning är frågan?

Kommentera
 
Den f.d världslöparen Ingrid Kristansen har skrivit en intressant artikel i en utmärkt blogg om hur hon ser att vi är alldeles för fokuserade i att träna högintensivt.
 
Läser man hennes uppfattning är det vår uthållighet runt tröskeln man ska fokusera mot och glömma de högintensiva intervallerna eller vara försiktig med att pressa sig över tröskeln för mycket.
Dock har hon ingen vetenskap som stödjer hennes ide men erfarenhet.
 
Hennes periodiseringsmodell är A1-A2-B3 där A är intensiva perioder med tröskelträning och B är lågintensivare veckor.
I mitt fall handlar det om en A1(Vo2 max period) A2 (Pressadtröskel AT+) B3 (Sweetspot tröskel AT-).
 
Min personliga tolkning är att man i en uthålighetsövning som varar över 2h skall fokusera på att köra längre pass med ett naturligt inslag av allt men huvudfokus ska ligga mot en kapacitet i vissa perioder.
 
Som så många gör numera är att pressa mot tröskelintevallerna vilket är lite tvärtemot vad många studier pekar mot.
 
Tröskel eller nyttjandegrad samt arbetsekonomi är det som tar tid att utveckla.
 
 
I mitt intensivare tröskelblock kommer köra mera 2x30 fokus nu i 10 dagarsperioden istället för 2x20 med att pressa mellan 95-102% av min tröskelpuls, känsla och watt styr även det hela.
 
2 vilodagar i veckan med ett distanpass och ett styrkepass vilket ger 3 st kvalitetspass på trainern.
 
Tror på varierande intervaller och kommer sikta på 2 av dessa pass i rad mot tröskel i 2x30.
Ger ca 1:30 cykling med TSS runt 125.
Dels en med rak intensivitet dvs jämnt watttal och dagen efter en med undulerande 95% i 4 min till 105%1 min repetetivt under 2x30 minuterspass.
 
Kommer dock slänga in ett pass från föregående block tex 4x4.