V02max period slut. Periodisera med blocken av olika kapaciteten.

Kommentera
Gör jag rätt?
 
Har aldrig tränat så mycket med nästan 10h veckovolym och det har blivit mer lågintensivt och mindre högintensivt. Vilket verkar ganska logiskt?
 
Den sista perioden med ett block av V02max=HIT i grundträningen genomförts enligt planen.
Men hur har jag lagt upp det hela?
 Så här ser det ut nu sen V36 2017 fram till idag V7 2018
 
 
Ca 35% är utepass (17 st totalt) i Zon 2 och 15% i Zon 5.
Resterande 50% är innepass i en blandning med majoriteten bestående av återhämtning i Zon 2 mellan intervallerna och intervaller i tröskelpass i Zon 4.
 
Detta tvärtemot vad vetenskapen förspråkar med 80/20-filosifin där man ska undvika tröskelzonen under grundträningen.
 
Jag har under den senare Mesocykeln i grundträningen sen årsskiftet medvetet dragit ner på intensiteten för att jag tyckte det slet ner min 54 åriga kropp.
 
Mitt V02max har enligt Garmin sjunkit från 52 till 47 men samtidigt har min kapacitet ökat.
Samtidigt kan Garmin tolka mina värden från 54 ner till 46 i samma vecka.
Mao värdlös tolkning, även om värdet är värdelöst så kanske trenden säger något.
En effekt av ökad arbetsekonomi och nyttjandegrad på bekostnad av V02max?
Kommer trycka på med ett pass i veckan med V02 pass på innecykeln i specialträningsperioden från mitten av Mars så jag tror att jag kommer öka den kapaciteten ganska lätt till en viss gräns.
 
Min egentolkning är att det handlar om balans mellan lågintensivt och högintensivt med vila som är väldigt individuellt.
Det viktigaste är 3 saker.
1.Kontinuitet
2.Progressivitet
3.Balansen mellan vilan och 1, och 2.
 
Mitt tydliga mål är att klara Långloppscupen tävlingarna bättre i år och ännu bättre nästa år!
 
Den aeroba kapaciteten eller Endurance kapaciteten är mest avgörande och min ålder gör att jag kan öka mitt V02max i mindre och kanske kan nå upp mot 60 som bäst om jag pressar ner mot 80kg vikt. 
Vad jag klarar av att pressa ut mig på 20 minuter är mindre viktigt än det jag klarar på 180 minuter typ så tänker jag.
 
Idag blir det Styrka av Core & Ben och imorgon tänkte jag köra ett distanspass ute med lite tryck uppför backarna.
Vädret ser ut att bli så här.