Variation är återhämtning. Rissveds utmattning.

Kommentera
Min vy i morse Kl 09:00 -10C°
 
 
Kände mig inte redo för en 4 timmars tur på cykeln idag.
Det som fick mig att tveka var en nordöstlig vind med härlig kall frisk luft som får mitt vatten i flaskorna att frysa och gårdagens garagepass med ganska hög belastning.
Ännu en undanflykt var Afterwork träffen i Fredags utan fysaktivitet.
 
Bestämde mig för att denna vecka för bli lite som en återhämtningsvecka med alternativa aktivteter som skidåkning på Boglundsängen vilket är ett naturreservat nära där jag bor som har ett sjösystem som är perfekt att dra skidspår på.
 
Återhämtning ger uppbyggnad helt enkelt.
 
Det tog 10 min innan jag fick på mig pjäxorna och medelpuls på 55% av max under drygt 60min skidåkning indikerar att det inte handlade om någon träning direkt.
 
Kohage på sommaren
 
 
Men som vanligt kan jag inte sitta still så det vart ett SweetSpoot kvällspass i garaget på 2x30 minuter.
 
Detta som nu får inleda min 10 dagar långa "distans"period med i huvudsak extensiva intervaller med 2h distanspass i garaget på intensiteten låg tröskel i kombination med Zon2 passen utomhus.
Detta är det sista blocket i min grundträningsperiod #2.
 
Ser en del som kör distanpass å 3-4h på trainer i sina förråd, jag pallar inte det mentalt utan kör då hellre ute.
 Imorgon kör jag 2h i ett 3x30/5 på ca 85-90% av min maximala 1h effekt dvs FTP. 
 
Rissveds vilar sin idrottsatsning på högsta nivå!
 
Att lyssna på sin kropp är asviktigt för att förstå i hur vi ska kunna prestera.
En som inte haft tillräcklig återhämtning är den fantastiske Jenny Rissveds som betalade ett högt pris för sina framgångar som OS Guldet i Rio 2016.
Helt ärligt och öppet gick hon ut med beskedet att hon var drabbad av kronisk stress för ca 1 år sedan.
 
Resultatet är att hon nu lägger ner sin elitsatsning som var orsaken till hennes utmattningssyndrom.
Hon bryter kontraktet med sin arbetsgivare Scott skrivs det om i DT
 
Frågan är om denne fantastiske idrottsperson kommer tillbaka någonsin?