Kortare distanspass och bedömning av CTL/ATL/TSS

Kommentera
 
 
Dagens tur vart kortare än beräknat och gav bara TSS150 pga av jag fick starta sent 12:30 och solnedgång 15:30. Detta för att vänner var hembjudna, vilket man måste unna sig och att odla kontakterna.
Carla och Annelie var på hästridning i Ervalla och Benke och jag löste världsproblemen i vanlig ordning.
 
Bilden visar en klassiskt vy med Göljestigen till höger och Mattsabacken rakt fram som erbjuder en dryga 3km stigning (HC4) på nästan 6% är en perfekt intervallbacke som kommer tränas i till våren.
 
Min fitness eller CTL som snitt av de senaste 7 veckors tränande är nu uppe i 51, senaste veckans mått på Fatigue eller veckobalastning är upp i 69 och formen eller balansen mellan CTL och ATL på -18.
Detta enligt stravapremium som nu börjar synka med effektmätare och stämmer med PMC, så vem behöver training peaks/WKO?
 
Förra veckans CTL var 48 så en ökning på 6%, så forsätter jag med denna belastning är jag uppe i målet CTL 500/ATL75 någon gång i mitten på Mars.
Ingenting mot de proffs som ligger ATL nu kring 150, men som sagt jag det är inte mitt fokus.
 
Då jag kommer det bli mer fokus på utecykling och MTB i intensivare tempo runt Z3/4 som snabbdistans och distansturerna kommer bli lite intensivare med att trycka på uppför backarna.
Styrka och och Vo2max intervaller kommer behållas men inte polariserad utan regelbundet en dag i veckan för att underhålla de förmågorna och bibehålla samma CTL på sikt.
Men ATL kommer undulera under en högbelastningsvecka ATL>CTL följt av en lindrigare vecka med CTL>ATL så TSB kommer vara lägre inför en normal vecka.
 
Min nuvarande "fitnesskurva" från Strava
I morgon vilodag mot den andra Vo2max veckan, därefter kommer en viloveckan då jag kommer dra ner på ATL något men testa några förmågor som CP5min och CP1min för att se om jag utvecklats.