Mitt i naturen på Räneslättsturen 78km med Örebrocyklisterna.

Kommentera
 
Här låg jag mitt i klungan av elitgubbarna.
 
 
Bussresan ner med cyklarna på taket så låg jag mitt i klungan men efter att hämtat upp Elitcyklisten David så var jag slagen på förhand av dessa herrar!
 
Men jag hade lika trevligt för det, upplevelsen är det som räknas för mig inte resultatet faktiskt.
 
Min upplevelse 
 
https://cykelkanalen.se Foto Anders Jansson
 
Utan att trycka ut massa tråkiga siffror så passade det här långloppet mig bra, med massa korta uppförsbackar och stigar som jag tryckte ut 202W på 3,57 h vilket motsvarade NP på 236W.
 
Men jag kände mig lagom stark genom hela loppet och framför allt kände jag att energin räckte ända in i mål så jag var nästan 20 minuter snabbare än förra året.
 
Taktiken var att inta energi hela tiden ( en gel var 45min) dricka var 15min och spara på krafterna utan att hålla igen för mycket.
Känslan fick styra mig och som vanligt drog folk på i början som det vore ett sprintrace. 
 
Loppets karaktär med 3 loopar med första loopen bestod snabba grusvägar och traktorstigar ( ni vet de där med gräs i mitten) där det dammade något brutalt såg knappt någonting.
 
Inför andra loopen var det stigarna som dominerade kände jag att kraften fanns kvar och tänkte ta det lugnt med för mycket effekt för länge men spara krafterna till stigningarna som blir extra jobbiga när det är brötig terräng.
 
Ca 30 km kvar
 
 
Sista loopen började kampen på riktigt och man börjar tänka 1,5h kvar och man börjar se skyltarna 20 km 15 km 10km som befrielser från den eviga plågan, det handlar om att överleva och taktiken att inte gå ut för hårt visade sig vara bra.
 
Stigarna var tungtrampade i den lösa sanden och dessutom halkigt, känslan var fin och jag åkte ifrån flera som tappade på slutet. 
 
Passerade mållinjen vid vattentornet i Eksjö med armarna i höjden på min blygsamma placering 163 av 378 som gick i mål i klassen Herrar Motion 43% från vinnaren och "bara" 9 minuter från poängplats.
 
Duschen var årets bästa
 
 
Måste ärligt säga att jag glömde schampot hemma vilket är andra gången i rad men ser man så här skitig ut så fick jag låna någon schampo och det fanns varmvatten kvar. Tack för den!
 
Nu är vilan kort och nästa tävling kommer gå uppe i Rättvik nämligen Mörksuggejakten så jag måste börja förbereda mig för detta.