Träningsplanen med 54 dagar kvar.

Kommentera
 
Vitsippor på Billinge.
 
 
Kommer jag kanske se igen om dryga 7 veckor på Billinge om jag inte blir så oerhört trött som jag var vid min chockartade upplevelse 13 Maj 2017 på Billingeracet.
Detta var då mitt livs första långlopp och det var riktigt kämpigt. Från otränad soffpotatis till långloppscyklist i det absoluta bottenskiktet,
 
Jag gick då in i den berömda väggen ca 15 km från mål och boskstavligen gick upp för den sista slaktarbacken som lustigt nog heter strupen.
 
Min vilja räckte då inte för att min kropp signalerade "lägg ner", jag var tom på energi, kaputt och helt färdig som gjorde att jag gled i mål på 5:15 med ett snitt på 14,9 km/h.
Fettogubbarna passerade mig uppför på låga växlar i 6km/h jag gick i 3 km/h.
När jag kom i mål regnade det, publiken hade gått hem samt att maten var nästan slut och vinnarna hade packat ihop och åkt hem.
 
Jag är övertygad om att med bättre erfarenhet, mindre vikt och mer effekt kommer jag klara det bättre.
Men hur bra kan man spekulera, men målet är att bli bättre men jag känner ingen press.
För tycker det är så fantastiskt kul att träna kroppen, nästan beroendeframkallande.
 
Träningen då?
 
Gillar att nörda ner mig i siffror och jobba målmedvetet mot ett mål för att upptäcka hur långt man kan gå. 
 
Så här har det i princip sett ut under min träning sedan V36 med grundträning, med fokus på Tröskel, Aerob Uthållighet och Styrketräning.
 
 
 
Tanken med allt är att periodisera med att
  • Träna med struktur där varje pass har ett syfte i att adapteras mot ett fysiologiskt system enligt ovan.
  • De fysiologiska systemen defineras av de 7 Zonerna
  • Kommer behålla mina Aeroba distanspass ca 75% men de kommer hamna mot aerobtröskel Z3
  • Även behålla styrketräningen
  • Har lämnat grundträningen 17/18
  Uppbyggnadsfas.
 
Är nästa steg med mer intensitet i passen och återhämtningsveckor i kombination med överbelastingsveckor.
Hela min grundträning kommer nu till ett förvekligandei denna fas.
 
 
 
  • Stress mot mina fysiologiska system i ffa Zon 5 och Zon 4.
  • Kommer köra intensivare distanspass med fokus på att hamna mot den Aeroba tröskeln Z3.
  • Intensivare veckor med överbelastning kommer följas av kompensentationsveckor med mindre mängd.
  • Styrningen blir som vanligt Borg-skalan (puls) och Watt samt TSS.
 Formtoppningsfas.
 
Nästa fas mot huvudmålet i mitten mot Maj där de sista 2 veckorna kommer handla om att vila och underhålla samt låta kroppen kompenseras med förhoppningsvis högre kapacitet som resultat av uppbyggnaden.
Intensiteten kommer bibehållas med TSS kommer minskas.
 
 
  • Mina distanspass kommer vara kvar i samma utsträckning med 3-4 timmar med högre intensitet.
  • Underhåll av min styrketräning men ej öka några vikter.
 
Min Vikt
 
Vikten är ett mål i sig men svårt att minska i vikt samtidigt som man ska p-r-e-s-t-e-r-a, är nöjd om jag kommer under 90 kg vilket är en framgång från fjolårets matchvikt på >100.
Hoppas att jag 18/19 säsongen når  80-85 kg och orka trycka ifrån ännu bättre.