Toppen av sin ålder

Kommentera
Madeirabild från min Sambo Carla
 
 
Eftersom jag inte tror allt som jag hör eller läser så har jag skippat svårtolkade FTP tester och min fysiologiska topp är bakom en gubbe på snart 20000 dagar.
 
Men en watt är alltid en watt oavsett vem som producerar dom. Men så här har det sett ut när jag pressat mitt Vo2 i kategorin D-ö-d-s femmor dvs max insats på 5 minuter som ska symbolisera ditt hjärtas förmåga att trycka ut så mycket slagvolym som det bara går.
 
180310= 390 Watt (Xert FTP=325)
 
171124=382 Watt (Xert FTP=310)
170907=357 Watt
 
Det enda som är signifikant med detta är effekten jag pressar ur mig på Vo2max dvs någonstans runt 95% eller runt 170 bpm.
Vid den pulsen och vid den belastningen vill man kliva av för man hyperventilerar, djupandas och mjölksyran gör att benen känns som betongfundament sista 90s. Döden känns som en befrielse i detta läge.
 
Xert är en application som beräknar ditt FTP (mitt fall alldeles för högt +10 bedömer jag), men det intressanta att det skett en utveckling.
Men de har ett nytt sätt att bedöma dina olika kapaciteter och är ganska intressant får jag erkänna.
Så jag kommer prova den ett tag kanske ... eller men vaför inte.