Tyngsta Träningsperioden är nu och Race Premiär Blir Lidingö MTB.

Kommentera
Premiärturen med dubbfritt för i år.
 
 
Tur med härligt vårväder runt +7C° ☀️och grusvägarna är i dåligt skick så jag undviker den biten nu.
Stigarna är geggiga och ganska mycket snö så jag undviker den biten med.
Men om ett par veckor varmare väder så kan man ÄNTLIGEN köra MTB.
 
Dessutom  dubbfritt idag och i detta sammanhang ett nytt däck Schwalbe G one Allround
Otroligt skönt att slippa tungrullade dubbdäck Schwalbe Marathon Winter som har funkar kanon under vintern. Däckskiftet gjorde att jag vann 3 km/h på enbart detta.
Hade PSI 60 bak och 55 fram, ska nog sänka det lite då det vart ganska stötigt.
 
Detta var för övrigt distanspass #21 sedan jag startade min grundträning efter Bocktensturen V36.
Ser med dagens tur ett NP (215W) runt IF=70% ganska konstant nu när effektmätaren markerar. 
 Hade velat trycka på lite mer idag men Borg-RPE fick styra runt 13-14 vilket indikerar strax nedom min Aeroba Tröskel som ligger upp mot 15-16 dvs nära race tempo.
 
Nu inne i en tung uppbyggnadsfas med intensivare träning från veckan som sätter sig i min sargade kropp och det känns inte adaptivt att plåga mig mer än att jag kan hantera belastningen.
 
Detta trots att min veckobelastning som enligt coggans skapade system är på 72,  vilket är en av de målstyrningarna jag har med träningen.
 
 Sargad Gubbe!
 
 
Nästa vecka blir den sista uppbyggnads veckan där jag ska sikta på "bara" 2 högintensiva pass och ha en vilodag extra inför distanstur #22.
Ska förska skapa lite tryck i för att se vilken NP jag kan sikta på vid 3-4h belastning under en tävling.
 
 Sedan börjar finslipningen av formen och klart mindre belastning men att underhålla allt jag tränat inför detta.
 
Racemålet! 180505 Lidingö MTB 62km.
 
Har nästan bestämt mig att köra Lidingö MTB för att se H-U-R mycket närmare kommit mot Eliten.
Förra året låg jag runt 60% ifrån vilket är ett ljusår ungefär.
 
Loppet för Eliten tar ca 2h och för att vinna bör du kunna köra 62km med 1000hm väga 65 KG och leverera ca 300 Watt NP.
Loppet karaktäriseras av lättcyklad terräng med massa korta branta uppförslöpor och tvära svängar.
Det låter som ett fyiskt utmanande lopp men en bra värdemätare inför Billingeracet som går helgen efter.
 
Ett smakprov från arrangören 2017
 
 
 
 
Cykelentusiasten och Elitcyklisten Henrik Öijer som filmar många långlopp har också skapat lite film.