Vilodag med städning och renovering av Bakdämpare Fox Float CTD.

Kommentera
Efter högtryckstvätten i min Mancave.
 
 
Återhämtningsdag efter gårdagens pass och passade på att städa eller...min sambo Carla tog den biten men lite var jag med.
Högtryckstvätt på golvet med såpa och en välbekant ren doft samt även plocka in allt i skåpen och upp på hyllorna.
 
Scott 900RC som är en fantastisk cykel på runt 10 kg i vikt raceready, den kräver mycket omvårdnad som den nu ska få.
En cykel som jag verkligen trivts med och kommer ha kvar i många år
 
  • Brukar byta vajrar med höljen och tar isär framgaffel och bakdämpare.                                                   Byter packningar i dessa, ny olja och gör rent. Inte så svårt faktiskt då det finns utmäkta manualer för detta på tillverkarens hemsida.
  • Ska även byta vevlager.
  • Lufta bromsar.
  • Känner igenom bussningar i läkaget och styrlagret.
En av mina 2 motorcyklar på bild, Husqvarna 501 som jag tänkte träna lite mer på men som i praktiken bara stått så här sen den inköptes som ersättning för min havererade KTM 690 som nu iof är nyrenoverad.
 
Dämparen isärtagen.
 
 
Relativt enkelt arbete och dämparen har en sluten luftkammare med hydraulisk dämpning av både kompression och returdämpningen.
Man gör rent byter O-ringar, packbox och plastlager, fyller även på med olja för att allt ska glida lätt.
 
Detta är ett enkelt 30 minutersjobb som kostar runt 1000 :- om du lämnar in till en LBS. Men ca 300:- med delarna om du gör det själv.
 
Stigstatus uppe i Kilsbergen!
 
 
 
Mjuk snö på ett par dm i skogarna, grusvägarna är dessutom i riktigt dåligt skick.
Minusgraderna på nätterna gör att det inte smälter bort så snabbt som man skulle vilja.
 
Det blir asfaltsturer på min CX på annandagen med en lite mer utvilad kropp, ska ev köra distanspass imorgon istället då vädret ser ut att bli bättre.