Racepremiär på Lidingö och Premiär på den nya Racern! ☀️

Kommentera
Lidingö MTB 2018
 
 
Som en glad motionär träffar man många likasinnande och variationen är fantastisk i alla aspekter.
Min Sambo Carla var med och stöttade mig.
Starten gick och en liten backe innan man svängde av mot en stig där asfalten tog slut.
Många laddade hårt redan i början och jag vart passerad av många men såg på min effektmätare att jag snittade efter 20 minuter på 295 watt.
Detta fick mig att dra ner på tempot och det visade sig vara rätt taktik i slutändan att sikta på snitteffekt runt 275.
Även vilan innan med att dra ner på volymen och vila ordentligt innan loppet gav mig en fin form tror jag.
Strava sa att min form var +20 och träningen sista veckan ca 60% av medelträningen så detta kanske är effekten av superkompensationen jag planerade för ca 6 veckor sedan.
 
Banan var enkel rent tekniskt då det mesta var motionsspår asfalt och stigar längs vattnet i ett perfekt väder.
Det svängde ständigt och terrängen var rejält kuperad även om backarna inte var så långa så var dom många och branta.
Försökte undvika att jobba för mycket länge över 400 watt ( Zon 6 och 7) vilket är en ren anaerob zon för mig.
Effekt och pulszonerna fördelades så här med ett medel på 232 W och Normaliserad kraft på 275W
 
 
 
Så det handlar om att ha jämn effekt och jag kände mig pigg och ju längre loppet gick desto fler passerade jag.
Klockan stannade på 2,58 vilket inte säger så mycket mer än att jag var 47% långsammare än eliten vilket var ganska väntat.
Det viktigaste är att ha kul, vilket jag verkligen hade.
Utom att duchen efteråt inte hade något varmvatten kvar, men vad gör det 😀
 
Racerpremiären med 7 kg kolfibercykel och aerocockpit
 
 
 
Dagen efter dvs idag var jag bara tvungen att provköra min racer, Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc Di2.
Nya Favero Assioma effektpedaler visade min effekt istället för effektveven jag har på MTB.
 
Ärligt det var stenhårt och obekvämt,  fixerad sittställning men antar att man ska klyva vinden.
 
Provade en runda med ganska rejäla kastvindar konstaterade jag med 180 snittwatt klarade jag 28,5 km/h på samma sträcka och hastighet med CX för en månad sen som dock ville ha 243 watt på 1h och 30 min.
Hela 60 watts skillnad i att ha annan utrustning gav samma hastighet. 🤔
 
Växlingen sker elektroniskt och det var grymt smidigt då det är en semiautomatik i detta,  behövde inte växla dubbelt fram och bak utan det klarade den själv.👍
 
Det var dock ganska obekvämt eller läs aerodynamiskt vilket nog förklarar det mesta av olika effektbehov.
Men har nu justerat sadel och landsvägsklossarna. Aj 🚴🏻
 
Imorgon blir en vilodag för att återigen köra LVG racern på Tisdag då jag tänkte leta upp lite backar att pressa i.
Sen tänkte jag igen vila 3 nätter innan det blir dags för årets långlopps premiär.
Den stentuffa BilllingeRacet i skövde på 75km med långa backar och betydlig mer stigåkning än LidingöMTB.
 
💪😎😜