Slutet är början på något nytt.

Kommentera
 
Ätstörning med en middag och frukost=Negativ energibalans.
 
 
Inte för att man är näringsfysiolog men i slutet av 2018 års säsong har jag tagit med mig att jag måste göra avkall på intaget av mat och kontrollera den biten också om jag ska tappa vikt.
Har kört ensidig kost i 2 veckor och man rasar friskt i vikt, vi får se om detta experiment håller 😜
 
Hur gör man?
 
När man deffar som jag nu menar med negativ energibalans så uttrycker man att Fett är ganska meningslöst men vi behöver det ändå runt 20% av energiintaget.
 
Bakgrund
 
Resten är kolhydrater ca 6-10g/kg kv och Proteiner mellan 1,2-1,8g/kg kv säger förbundet och någonstans i mitten låter väl korrekt och balanserat.
Samtidigt ska man ta sina proteiner efter ett pass och inte under sägs det och man behöver mer under uppbyggnads fasen.
Kolhydraterna behövs också men helst före träning för att man inte ska bryta ner det man byggt upp.
 
Men jag tänker inte krångla utan äta mina 3-4 måltider.
 
Praktiskt
 
Men för att göra det enkelt tänker jag så här med mina ca 2250Kcal som jag ska ta in för att tappa 10kg till Januari under grundträningen (Oktober- Januari)  50% Kolhydrater och 30% Proteiner 20% Fett.
 
Sen kommer uppbygganden (Januari-Mars) och då får jag vara mer återhållsam med min ätstörning och kanske tappa totalt 3kg fram till Maj 2019.
 
Tränings schemat
 
 

Eftersom man är gränslös optimist kommer jag kasta mig in i detta med glädje och min effekt och känslobaserade träning kommer bygga  på Trainerroads program med modifiering.
 
3 träningsperioder: med 12v grundträning, 8v uppbyggnad och avlutning med 8v specialträning med transformation till att stå redo på startlinjen i Maj 2019.
Med en lugn nästa vecka kommer programmet starta V43 med en maxtest 😇
 
 
Modifiering med planerade intervaller i garaget som kombineras med långa 4-5h distanspass ute till en början för att avslutas med mer intensiva intervaller i garaget och intensivare 3-4h distanspass ute.
Styrketräning med marklyft, benpress och bålträning kommer vara en komponent i grundträningen som jag kommer ägna mer fokus på i år.
 
Frågan är om jag klarar det, jag tror det eller rättare sagt jag vill tro det!
Det känns jäkligt frestande att utmana sig själv i detta och citerar B Franklin  "Failing to plan is planning to fail,"