Tröskelintervaller och formtoppning i Mattsabacken.

En kommentar
 Strålande väder i Ånnaboda.
 
 
Känns som Sommaren fortfarande inte vill släppa greppet om oss så jag tog bilen upp till Ånnaboda för att köra tröskelintervaller i dom enda riktiga backarna som finns i närheten.
Då får man nämligen åka till Ånnaboda och Kilsbergen med den lokalt kända HC4 backen Mattsabacken finns.
 
Bar för kontrasten lägger jag upp en vinterbild på samma ställe vid Göljestigens slut.
 
 
 
 
Det erbjuds 8% stigning i några km och en perfekt intervallbacke med andra ord.
 
Känslan och pulsen var bra för mig, kände att jag kunde ligga på min tröskelpuls och effekt kontrollerat men ganska ansträngande, det är tröskelfart som man klarar upp mot 45-60 minuter.
 
Det var visserligen runt 280 watt "bara" men jag återhämtande mig bra och satte PR med  jämn fin effekt och puls alla 4 gångerna jag körde uppför.
 
Formtoppning
 
Enkelt handlar det om att kompensera för den kalkylerade överbelastning man gjort historiskt genom att  dra ner på träningsvolymen till ca 60% sista 2 veckorna men ha tillräcklig belastning och kontinuitet utan att tappa sin Kapacitet/Fitness.
 
Så formkurvan pekar uppåt när man balanserar så och kroppen blir stark och tålig.
Man kan kort säga att man behåller den intensiva delen av träningen men drar ner på lågintensiva volymen.
Sista veckan nu kommer bara innehålla högintensiva korta pass innan racet på Söndag.
 
Så här i slutet mot säsongen då 2 långlopp återstår med Bergslagsoppet om 1v och Västgötaloppet om 3v så kan jag med gott samvete säga att mina mål har infriats med att ligga ca 40-50% från Eliten mot förra årets 60-70%.
 
Nästa års satsning ligger i startgroparna och jag kommer vara ännu mer strukturerad och smartare i min träning och målet blir då förstås att bli bättre än i år.
Tappa 12 kg bli 10% starkare i alla fysiologiska kapciteter som Vo2, Aerob och Anaerob effekt.
 
Det realtistiska är nog då att sikta på 25-35% från eliten, men kanske redan poäng i Herr Motion till Västgötaloppet i Ulricehamn.
 
 
 
 
 
 
1 Martin:

skriven

Hej Martin!
Tack för trevlig läsning om din cykelträning. Imponerande mängd fakta och data! 😁👍🏻

Jag hittade din blogg då jag sökte info om lederna i Ånnaboda. Dessutom hittade jag den officiella sidan med GPX-filer, perfekt!

Då jag på tisdag planerar att stanna till (på vägen hem mot Dalarna) för att testa lederna vill jag fråga dig vilken av dessa leder du rekommenderar?

Även jag kör en del långlopp så jag är sugen på någon av de längre alternativen...

Tack på förhand.

/Martin, Borlänge

Svar: Hej Martin!
En tur som är trevlig är Röd 10 eller Svart 3 om du vill ha lite mer teknisk åkning.
Annars är är att hitta en GPX fil för Bergslagsloppet som innehåller flera av de fina lederna.
Kilsbergen kännetecknas av vild orörd natur och det är blandat med grusvägar och stigar.

En av de absoluta favoriterna är Hjulsjö som ligger ca 4 mil norr om Nora, Cafe, pump track och fina leder i grym natur.

//Martin
Martin Eves